Καθημερινό φαινόμενο αποτελούν οι απάτες, μέσω κινητών τηλεφώνων και υπολογιστών
σε βάρος πολιτών, οι οποίοι, άγνωστο γιατί, εμπιστεύονται σε άγνωστους απόρρητους κωδικούς τραπεζικών τους καρτών και λογαριασμών, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι και πειστικοί κατά πως φαίνεται δράστες, να αποκτούν τη διαχείριση δεδομένων απομυζώντας τους λογαριασμούς των ανυποψίαστων θυμάτων τους. Μόνο προχθές, σε συνολικά τρεις περιπτώσεις, Λαρισαίοι εξαπατήθηκαν από διαφορετικούς δράστες χάνοντας περισσότερα από 22.500 ευρώ και διαπιστώνοντας -δυστυχώς για τους ίδιους- εκ των υστέρων πως εξαπατήθηκαν με διάφορα αληθοφανή προσχήματα. Σε μία περίπτωση ένας «υπάλληλος» του ΟΠΕΚΕΠΕ σήκωσε 14.200 ευρώ, σε μια άλλη η… πώληση μιας εσπρεσιέρας κόστισε 3.800 ευρώ, ενώ σε μια τρίτη περίπτωση το απατηλό sms για «διόρθωση» απόρρητων τραπεζικών κωδικών στοίχισε 4.500 ευρώ.
ΟΠΕΚΕΠΕ
Στην πρώτη περίπτωση ένας 68χρονος υπέβαλε μήνυση κατά αγνώστων στο Αστυνομικό Τμήμα Ελασσόνας καταγγέλλοντας ότι προχθές το απόγευμα δέχθηκε τηλεφώνημα από δήθεν υπάλληλο του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ). Ο οποίος «υπάλληλος», με το πρόσχημα της καταβολής αποζημίωσης 4.612 ευρώ, κατάφερε να αποσπάσει από τον 68χρονο, τους κωδικούς εισόδου στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του τραπεζικού λογαριασμού. Με αποτέλεσμα να του αποσπάσει συνολικά 14.200 ευρώ με τρεις διαφορετικές συναλλαγές με εξερχόμενα εμβάσματα.
ΕΣΠΡΕΣΙΕΡΑ
Σε μια δεύτερη περίπτωση, ένα ζευγάρι Λαρισαίων κατήγγειλε στην Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Λάρισας ότι εξαπατήθηκε από αγνώστους με αφορμή αγγελία που έβαλαν σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης (facebook) και στον χώρο πωλήσεων (market place). Η αγγελία αφορούσε την πώληση μίας μηχανής του καφέ (εσπρεσιέρα) και για την οποία προ ημερών δήλωσε ενδιαφέρον για την αγορά της στην πραγματικότητα ένας άγνωστος άνδρας, ο οποίος συστήθηκε χρησιμοποιώντας ένα ονοματεπώνυμο. Ο δράστης επικοινώνησε τηλεφωνικά με τους Λαρισαίους και δήλωσε πως θέλει να αγοράσει την εσπρεσιέρα καταβάλλοντας 480 ευρώ. Για να γίνει η αγοραπωλησία, ο Λαρισαίος του έδωσε τον αριθμό IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού, όπως και τον αριθμό της τραπεζικής του κάρτας. Ο δράστης προφασιζόμενος αδυναμία ολοκλήρωσης της μεταφοράς των χρημάτων, ζήτησε στοιχεία άλλου λογαριασμού. Έτσι, ο Λαρισαίος πείστηκε και έδωσε στον δράστη το IBAN του τραπεζικού λογαριασμού της συζύγου του, όπως και της συνδεδεμένης με τον λογαριασμό, τραπεζικής κάρτας. Μέσω της εφαρμογής «viber» ο δράστης έπεισε τα θύματά του και απέσπασε και τον απόρρητο αριθμό (ΡΙΝ) της κάρτας. Με το τέλος της επικοινωνίας η Λαρισαία έλεγξε τον λογαριασμό της μέσω της ψηφιακής τραπεζικής πλατφόρμας (internet banking) όταν και διαπίστωσε την απάτη σε βάρος της, όπως και σε βάρος του συζύγου της, με τον δράστη να έχει αφαιρέσει από τον λογαριασμό της 3.800 ευρώ. Τα χρήματα είχαν μεταφερθεί σε λογαριασμό της ίδιας τράπεζας με αυτή της Λαρισαίας, αλλά το όνομα του δικαιούχου ήταν διαφορετικό από αυτό που τους συστήθηκε ως ο υποτιθέμενος αγοραστής της εσπρεσιέρας.
ΑΠΑΤΗΛΟ ΜΗΝΥΜΑ
Η τρίτη απάτη αφορά 53χρονο Λαρισαίο, ο οποίος δέχτηκε στο κινητό του τηλέφωνο ένα μήνυμα (sms) με υποτιθέμενο αποστολέα μια Τράπεζα. Το μήνυμα τον προέτρεπε να βάλει τους προσωπικούς του κωδικούς (pin και password) για την επιβεβαίωση στον τραπεζικό του λογαριασμό, ο οποίος είναι συνδεδεμένος μέσω ψηφιακών τραπεζικών συναλλαγών. Παρότι η Τράπεζα δεν συνηθίζει τέτοιες πρακτικές ο 53χρονος πληκτρολόγησε τους απόρρητους κωδικούς, απαντώντας έτσι μήνυμα που έλαβε από το κινητό του δράστη με αποτέλεσμα να του αποσπάσουν το χρηματικό ποσό των 4.500 ευρώ από τον τραπεζικό του λογαριασμό. Ο 53χρονος κατέθεσε τελικά μήνυση κατά αγνώστων και η Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Λάρισας ερευνά την υπόθεση.
Πηγή: Βαγγέλης Κακάρας-Ελευθερία Λάρισας