Τι πιστεύουν οι Έλληνες για το «καλλιεργημένο κρέας» (ή κρέας κυτταροκαλλιέργειας); Αυτό ήταν το αντικείμενο επιστημονικής έρευνας που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος της επιθεώρησης Future Foods, με επικεφαλής τον ερευνητή Στέργιο Μέλιο.Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 838 Ελλήνων, είναι ότι πάνω από τους μισούς (58%) δηλώνουν πρόθυμοι να το δοκιμάσουν, όμως η περιέργεια αυτή δε μετατρέπεται σε προθυμία να πληρώσουν ή να τρώνε τακτικά καλλιεργημένο κρέας. Είναι χαρακτηριστικό ότι, αν και μόνο ένα ποσοστό 26% χαρακτηρίζει το καλλιεργημένο κρέας «αηδιαστικό» ή «γελοίο» (το 42% το θεωρεί διασκεδαστικό ή/και ενδιαφέρον και το 32% πολλά υποσχόμενο ή/και αποδεκτό), 7 στους 10 καταναλωτές αναφέρουν ότι θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν λιγότερο ή πολύ λιγότερα συγκριτικά με το «κανονικό» κρέας για να το αγοράσουν.
Ποιοι παράγοντες μας επηρεάζουν
Ως προς την προθυμία των κατανα-λωτών να δοκιμάσουν καλλιεργημένο κρέας, φαίνεται πως οι παράγοντες που τους επηρεάζουν είναι αυτοί που το συγκρίνουν με το κανονικό κρέας: για παράδειγμα, η αίσθηση ότι το καλλιεργη-μένο κρέας θα ήταν πιο ηθικό συγκριτικά με το συμβατικό κρέας φαίνεται να τους επηρεάζει. Παρομοίως, η προθυμία των καταναλωτών να δοκιμάσουν το καλλι-εργημένο κρέας επηρεάζεται σημαντι-κά από την ομοιότητα στη γεύση, την ασφάλεια, τη διατροφική του αξία και τη φιλικότητά του προς το περιβάλλον.Πάνω από το 50% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι θα δοκίμαζαν καλλιεργη-μένο κρέας από περιέργεια, στοιχείο που σύμφωνα με τους ερευνητές μπορεί να συνδεθεί με την απροθυμία των συμ-μετεχόντων να καταναλώνουν αυτό το προϊόν τακτικά, ακόμα κι αν είναι αρκετά πρόθυμοι να το δοκιμάσουν. Άλλοι παράγοντες που οδηγούν στη δοκιμή του καλλιεργημένου κρέατος είναι η ηθική (45%), το προϊόν καθαρής ετικέτας (41,3%) και η περιβαλλοντική βιωσιμό-τητα (38,7%). Από την άλλη, παράγοντες που αποτρέπουν τους καταναλωτές είναι η ανησυχία για την «αφύσικη» προέλευ-σή τους και τα θέματα ασφαλείας, ενώ επιπλέον αρκετοί είναι και αυτοί που ανησυχούν για την τιμή και για τη γεύση του καλλιεργημένου κρέατος. Απρόσμενο στοιχείο αποτελεί ότι λιγότερο από το 10% των καταναλωτών ελκύονται από την καινοτομία της τεχνολογίας του προ-ϊόντος, ενώ ένας σοβαρός παράγοντας αποτροπής είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης στα εργαστήρια και στις start-up επιχει-ρήσεις που ασχολούνται με το καλλιερ-
γημένο κρέας.
Τι περιμένουν οι Έλληνες
Αναφορικά με τις προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών από το καλ-λιεργημένο κρέας, πάνω από το 50% του δείγματος ανέφερε ότι περιμένει το προϊόν να είναι «επαρκώς θρεπτικό», «ασφαλές» και με γεύση παρόμοια με αυτήν του συμβατικού κρέατος, υπο-γραμμίζοντας τον κρίσιμο ρόλο της ποιότητας του προϊοντος στην τελική απόφαση του καταναλωτή. Κοντά στο 50% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι περιμένουν από το καλλιεργημένο κρέας να αντιμετωπίσει ζητήματα που σχε-τίζονται με την κατανάλωση κρέατος, συνεισφέροντας στη μείωση του πόνου των ζώων και του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Από την άλλη, λιγότερο από το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων εξέφρασε ανησυχίες για τη μείωση ή και την εξαφάνιση της κτηνοτροφίας.
Το ζήτημα της ονομασίας
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των ερωτηθέντων ως προς το όνομα με το οποίο θα πρέπει να προωθείται το καλλιεργημένο κρέας. Τα πιο δημο-φιλή ονόματα ήταν το «τεχνητό κρέας» (38,3%), το «καλλιεργημένο κρέας» (28,4%) και το «συνθετικό κρέας» (25,1%), ενώ χαμηλότερα ποσοστά συγκέντρωσαν επιλογές όπως «κρέας χωρίς σφαγή», «καθαρό κρέας» «κρέ-ας in vitro», «κρέας εργαστηρίου» και «κυτταρικό κρέας». Ωστόσο, παρότι όλες οι παραπάνω επιλογές περιλαμβάνουν τη λέξη «κρέας», σε άλλη ερώτηση το 58% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι δεν θα συμφωνούσαν με την ταξινόμηση αυτού του προϊόντος ως «κρέατος».Οι ερευνητές διαπιστώνουν πως οι καταναλωτές απαιτούν μία επωνυμία που θα τους επιτρέπει να κατανοούν τι ακριβώς είναι αυτο που αγοράζουν και καταναλώνουν, και άρα το όνομα αυτό θα πρέπει να δίνει αρκετή πληροφορία για να πάρει την απόφασή του ο κατα-ναλωτής, και εισηγούνται την επωνυμία «cell-based food» (τρόφιμα με βάση τα κυτταρα) ως μία δίκαια λύση.
Ταυτότητα έρευνας: Potential cultured meat consumers in Greece: Attitudes, motives, and attributes shaping perceptions – Stergios Melios, Konstantinos Gkatzionis, Jingjing Liu, Marie-Pierre Ellies-Oury, Sghaier Chriki, Jean-Francois Hocquette.
Πηγή: Foodreporter