“ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΙ ΠΟΡΟΙ ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ: ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ ΤΟΥ ΥΠΟΜΕΤΡΟΥ 5.2”.
ΠΑΡΑΛΟΓΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ, ΑΚΥΡΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΩΝ, ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ.
———————————————————————————————–
Χάνονται τα 2/3 των κονδυλίων του Υπομέτρου 5.2.Κινδυνεύουν να μείνουν αναξιοποίητα λόγω γραφειοκρατίας.
————————————————————————————–
ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΓΟΥΛΑ ,- ΟΜΟΤΙΜΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΙΜΟ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Μεγάλο πλήγμα δέχθηκε από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023 η ζωική παραγωγή της Θεσσαλίας, όπου πολλοί κτηνοτρόφοι, έχουν δει το ζωικό τους κεφάλαιο και τις κτηριακές τους εγκαταστάσεις να έχουν καταστραφεί ολοσχερώς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από τον ΕΛΓΑ(του 2023), οι δηλωμένες απώλειες στην ΘΕΣΣΑΛΙΑαπό τις πλημμύρες του Daniel,ανέρχονται κυρίως σε:
- Αιγοπρόβατα 84.845
- Βοοειδή 7.992
- Μελισσοσμήνη 114.279
- Χοίρους 23.131
- Ορνιθοειδή 263.333
Π.Ε ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ,
από πνιγμούς στις πλημμύρες του Daniel σε.
- Αιγοπρόβατα 910
- Βοοειδή 230
- Μελισσοσμήνη 2.677
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΑΠΟ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ
Π.Ε ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Οι απώλειες από πυρκαγιεςσε ζώα , ανέρχονται (ΕΛΓΑ)σε:
- Αιγοπρόβατα 4.782
- Βοοειδή 73
- Μελισσοσμήνη 1.958
Π.Ε ΕΒΡΟΥ
Οι απώλειες από πυρκαγιές σε ζώα , ανέρχονται (ΕΛΓΑ) σε:
- Αιγοπρόβατα 3..600
- Βοοειδή 65
- Μελισσοσμήνη 6.500
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Επισκέφθηκα τις πληγείσες περιοχές, από τις καταστροφικές πλημμύρες του Daniel, ‘έκανα αυτοψίες, στις κατεστραμμένες κτηνοτροφικές μονάδες και συνομίλησα με τους ιδιοκτήτες στις περιοχές :των Περιφερειακών Ενοτήτων: ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ .
Τα Συμπεράσματα μου από τις αναφερόμενες επισκέψεις και συναντήσεις μου και τις ενέργειες του Ελληνικού Κράτους είναι τα εξής:
1ον )Οι Ζημίες είναι ανυπολόγιστες και μεγάλες σε: Υποδομές κτιριακών εγκαταστάσεων, σε ζωικό κεφάλαιο, σε εξοπλισμούς, εργαλεία και σε ζωοτροφές.
2ον ) Η Ελληνική Πολιτεία, για την αποκατάσταση των πληγέντων κτηνοτρόφων της Θεσσαλίας από τις πλημμύρες του DANIEL,καθώς και για πυρκαγιές, ψήφισε τον Φεβρουάριοτου 2024, το ΥΠΟ μέτρο 5.2. με το οποίο χορηγούνταν γενναίες επιδοτήσεις:
- 100% Επιχορήγηση για την μετεγκατάσταση κτηνοτροφικών μονάδων, με ανώτατο επιλέξιμο κόστος 250.000€
- 100% Επιχορήγηση για τηναποκατάσταση-εκσυγχρονισμό κτηνοτροφικών μονάδων, με ανώτατο επιλέξιμο κόστος 100.000€
- 100% Επιχορήγηση για πνιγμένο ζωικό κεφάλαιο.
3ον)Στο Υπομέτρο 5.2.εντασσονται:
- Τα αιγοπρόβατα
- Τα βοοειδή &
- Τα μελισσοσμηνη
4ον ) Στο Υπομέτρο 5.2.αποκλείονται:
- Η Χοιροτροφία
- Η Πτηνοτροφία &
- Οι ιχθυοκαλλιέργειες
Διευκρίνιση:Αποζημιώσεις όμως προβλεπόταν ,για παντός είδους ζώου από τον ΕΛΓΑ.
5ον ) ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΙΑ ΧΡΗΣΗ
Α)Ο προϋπολογισμός του Υπομέτρου 5.2ανέρχεται στα 45.000.000€,(σελίδα 1 της 1ης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για υποβολή αιτήσεων),ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4.
Παρέχεται η δυνατότητα στον ΕΛ.Γ.Α. να αυξήσει τις προβλεπόμενεςστην παράγραφο 1.6 πιστώσεις (υπερδέσμευση, με Ν.6.2.4.γ,σελίδα 19 της πρόσκλησης),βλέπε τα παραπάνω: ΑΔΑ, στην σελίδα 19 .
Β) Το ποσό της υπερδέσμευσης, μπορεί να ανέλθει έως το 110% της συνολικής δημόσιας ενίσχυσης που καθορίζεται στην πρόσκληση ,ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4.Άρα το επιπλέον ποσό της υπερδέσμευσηςανέρχεται σε:49.500.000€.
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ ΓΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ:45.000.000 +49.500.000= 94.500.00€
6ον )ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ
ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ Υπομέτρο 5.
Η 1η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων, έγινε τον Μάρτιο του 2024 και μετά από 4 αναβολές, ολοκληρώθηκε η διαδικασία τέλους ΟΚΤΩΒΡΊΟΥ του 2024.
Η έκβαση του Υπομέτρου 5.2 εκ των αποτελεσμάτων, δεν ήταν η αναμενόμενη, καθώς κατατέθηκαν λιγοστές αιτήσεις για μετεγκατάσταση και εκσυγχρονισμό περίπου 25-30, εν αντιθέσει με τον μεγάλο αριθμό των δικαιούχων οι οποίοι ζητούσαν μόνο αγορά ζωικού κεφαλαίου, στο σύνολο των αιτήσεων οι οποίες ανήλθαν σε 441στον αριθμό. Το συνολικό κόστος των αιτούντων ανήλθε σύμφωνα με πληροφορίες — εκτιμήσεις στα 30.000.000€ περίπου.
Είναι ασύλληπτο αυτό που συνέβη, δηλαδή:
α) οι κτηνοτρόφοι καταστράφηκαν από τις πλημμύρες του Daniel, β)Δεν υποβάλανε αιτήσεις να ενταχθούν στο πρόγραμμα, Υπομέτρο5.2, για Μετεγκαταστάσεις, λόγω των παράλογων κριτηρίων και αν επιβεβαιωθούν οι παραπάνω εκτιμήσεις μας, τότε 64.500.000€ θα παραμείνουν αδιάθετα.
7ον )Οι κυριότεροι λόγοι που λειτούργησαν ως τροχοπέδη
στην κατάθεση των αιτήσεων ήταν:
- Η έλλειψη άδειας λειτουργίας
- Αδυναμία κατάθεσης φορολογικής και Ασφαλιστικής ενημερότητας.
- Ασαφές πλαίσιο σε ότι αφορούσε την διπλή χρηματοδότηση
- Το 30% που ήταν προϋπόθεση τεκμηριωμένης κοστολόγησης
- Η προ απαιτούμενη κατεδάφιση της πληγείσας μονάδας που όμως αποκαταστάθηκε.
- Η μικρή χρονική διάρκεια υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου .
Η έλλειψη αρκετού χρόνου για την υλοποίηση των αναφερομένων κτηνοτροφικών Μονάδων, μέτρησε αρνητικά στις αποφάσεις των κτηνοτρόφων να μην υποβάλουν μελέτη για ένταξη στο Υπο μέτρο 5.2, φοβούμενοι την απένταξη και τις οικονομικές συνέπειες και αυτό φαίνεται ακόμη και έως σήμερα, αφού οι αιτήσεις των παραγωγών δεν αξιολογήθηκαν, όντας στο τέλος Φεβρουαρίου και ο Σεπτέμβριος (30-09-2025), είναι καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου.
Επιπρόσθετα, συμπληρωματικά στα παραπάνω μπορεί να τονιστεί ιδιαιτέρως ότι ,ο απαιτούμενος χρόνος για όλη τη διαδικασία της έκδοσης της άδειας και της κατασκευής της μονάδας είναι μεγάλος και πρέπει να ληφθεί υπόψιν.
Ο χρόνος και οι εγκρίσεις που χρειάζονται για τη
λειτουργία μιας κτηνοτροφικής μονάδας, είναι οι εξής:
1. Χρόνος αξιολόγησης της Μελέτης για ένταξη στο πρόγραμμα,
2. Άδεια Ίδρυσης (προϋποθέτει εγκρίσεις από υπηρεσίες: Εφορεία Αρχαιοτήτων, Νεότερων Μνημείων, Κλασσικών μνημείων, Δασαρχεία, Είσοδο-Έξοδο από Δήμο, Χρήσης Γης από Πολεοδομία, άδεια διάθεσης και επεξεργασία λυμάτων από το Υγειονομικό).
3. άδειες οικοδομής, (στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται παρέκκλιση, διαδικασία αρκετά χρονοβόρα διότι, η απόφαση της παρέκκλισης εκδίδεται από την Περιφέρεια).
4. Η κατασκευή των κτηριακών,
5. Η αγορά και εγκατάσταση του εξοπλισμού
6. Η έκδοση τιμολογίων
7. άδεια λειτουργίας,
8.Η παραλαβή από επιτροπές και
9.Οι πληρωμές.
Συνολικά για όλες τις παραπάνω άδειες και εργασίες απαιτείται 1 έτος τουλάχιστον.
ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ :
1η)Όλες οι κτηνοτροφικές μονάδες, πρέπει να έχουν υποχρεωτικά άδεια λειτουργίας και να τηρούν τα Κοινοτικά Πρότυπα, (Ε π ε ν δ ύ σ ε ι ς σ τ η ζ ω ι κ ή π α ρ α γ ω γ ή – Κ ο ι ν ο τ ι κ ά π ρ ό τ υ π α Υ γ ι ε ι ν ή ς κ α ι κ α λ ή ς δ ι α β ί ω σ η ς τ ω ν ζ ώ ω ν),όπως αναφέρονται και περιγράφονται στα Παραρτήματα 3-6 και επισυνάπτονται στην 1η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων στήριξης, στις σελίδες 50-69 και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της πρόσκλησης του Υ/Μ 5.2 του ΠΑΑ.
2η)α)Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ( τα τελευταία 30 χρόνια , όλες οι κυβερνήσεις),δίδει επιδοτήσεις σε κτηνοτρόφους μέσω δηλώσεων ΟΣΔΕ, (ο ΟΠΕΚΕΠΕ πληρώνει), χωρίς να έχουν άδεια λειτουργίας και αυτό συνεχίσθηκε και το 2024.
2β)Οι κτηνοτροφικές μονάδες, είναι οι μοναδικές επιχειρήσεις πουεπιτρέπει το Κράτος να λειτουργούν χωρίς άδεια λειτουργίας , οι παραγωγοί πληρώνουν ΦΠΑ και φόρους εισοδήματος, εν αντιθέσει με οποιαδήποτε άλλη οικονομική δραστηριότητα δεν μπορείς να ανοίξεις βιβλία στην ΔΟΥχωρίς την έκδοση της άδειας λειτουργίας.
3η ) Αποτελεί σχήμα οξύμωρο όπως φαίνεται παραπάνω , δηλαδή αποκλείονται οι πλημμυρισμένοι κτηνοτρόφοι να ενταχθούν στο Μέτρο 5.2 για να ξανακτίσουν τις κτηνοτροφικές τους μονάδες, διότι δεν έχουν άδεια λειτουργίας , αλλά μπορούν μέσω του ΟΣΔΕ, τα ζώα που δεν πνίγηκαν να παίρνουν επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, παράλληλα το Κράτος να εισπράττει ΦΠΑ και φόρους χωρίς άδεια λειτουργίας , αλλά να μην τους επιτρέπει να υποβάλλουν αίτημα να επιδοτηθούν από το Υπομέτρο % 5.2.
4η) Αν συνέβαινε αυτό σε άλλο Ευρωπαϊκό Κράτος , το Υπουργείο θα ζητούμε τα χρήματα που πληρώθηκαν οι παραγωγοί να επιστραφούν όλα τα χρηματικά ποσά που πήραν και μάλιστα έντοκα, ούτε θα τους επέτρεπε να ασκούν καμία οικονομική δραστηριότητα χωρίς άδεια λειτουργίας.
5η ) Κατά την άποψη μου, οι παραγωγοί έχουν ένα μόνο δίκαιο, στο ότι, το Υπουργείο δεν συνέταξε ποτέ, ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα (τουλάχιστο με επιχορήγηση 80% ,για να καλύψει την ίδια συμμετοχή των παραγωγών και το υπόλοιπο 20% Τραπεζικό δάνειο 25ετίας άτοκο με επιδότηση επιτοκίου τα 10 πρώτα χρόνια),και με χρονικό ορίζοντα 5ετίας και πέραν αυτής να κοπούν οι επιδοτήσεις σε όσους δεν συμμορφωνόταν , αν δεν προχωρούσαν στην Μετεγκατάσταση των κτηνοτροφικών μονάδων τους, εκδίδοντας την άδεια λειτουργίας.
6η) Πολλοί Κτηνοτρόφοι δεν είχαν οικόπεδα δικά τους και ζήτησαν από τους Δήμου τους να τους παραχωρηθούν εκτάσεις και κατασκεύασαν τις κτηνοτροφικές τους μονάδες, με την μορφή των πρόχειρων καταλυμάτων, όπως προβλέπονται οι αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, δηλαδή: ενοικίαση τόσων στρεμμάτων, σύμφωνα με το τοπογραφικό για 15 έτη, αλλά για κατασκευή πρόχειρων εγκαταστάσεων. Οι πρόχειρες εγκαταστάσεις όμως,δεν εντάσσονται στο 5.2 διότι, δεν τηρούν τα Κοινοτικά πρότυπα , Υγιεινής και καλής διαβίωσης των ζώων ,όπως αναφέρθηκα παραπάνω. Από όσα ανέφερα με το Ν. 6 , γίνεται κατανοητό ότι, χρειάζεται βελτίωση του Νομικού πλαισίου (η παραχώρηση των δημοτικών εκτάσεων),για να μπορούν οι κτηνοτρόφοι να κάνουν χρήση με Μεταλλικές κατασκευές συμβατικού τύπου ή Μεταλλικές κατασκευές θερμοκηπιακού τύπου για να λυθεί το θέμα και μετά την απομάκρυνση τους από τα δημοτικά οικόπεδα, μπορούν να μεταφερθούν όλα τα υλικά σε ιδιόκτητα οικόπεδα των κτηνοτρόφων.
7ον) Το γεγονός ότι, δεν υπήρξε συμμετοχή (αιτήσεις), των κτηνοτρόφων στις μετεγκαταστάσεις και των εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών μονάδων, (λόγω των παράλογων κριτηρίων που αναφέρθηκαν αναλυτικά παραπάνω), αυτό όμως δεν αναιρεί την πρόθεση και συγχρόνως την αναγκαιότητα διατήρησης και ενίσχυσης του κτηνοτροφικού κλάδου στη Θεσσαλία, αλλά και γενικότερα σε όλη την Ελληνική επικράτεια, προκειμένου να εξελιχθεί ο κλάδος, να γίνουνσύγχρονες, πιστοποιημένες εγκαταστάσεις, με σωστές συνθήκες υγιεινής για το ζωικό κεφάλαιο, που θα οδηγήσουν στην αύξηση της παραγωγικής διαδικασίας, σε ανταγωνιστικότητα στις διεθνείς αγορές, αλλά και στην επιδίωξη της επάρκειας και της εγχώριας κατανάλωσης.
Έχοντας ως πρότυπα, προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες που έχουν επενδύσει στον κτηνοτροφικό τομέα, δίνοντας ουσιαστικές δυνατότητες στον κτηνοτρόφο να μεγιστοποιήσει την παραγωγή του και ακόμη περισσότερο να διευρύνει τον κύκλο των εργασιών του, περνώντας και στο κομμάτι της μεταποίησης, θα πρέπει και η Ελλάδα να κινηθεί, εκσυγχρονίζοντας την παραγωγή της.
8ον ) Ένα σοβαρό πρόβλημα που δημιουργεί επιπλέον το πρόγραμμα 5.2 είναι το εξής: Το αναφερόμενο πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων , επιχορηγεί την αγορά αιγοπροβάτων (350€/ ζώο), με 100% επιδότηση, από το εξωτερικό, αν συνεχίσουμε να εισάγουμε από το εξωτερικό πρόβατα, σε βάθος χρόνου, δεν θα έχει ο Έλληνας κτηνοτρόφος ντόπιες Ελληνικές φυλές οι οποίες είναι προϋπόθεση για να παραχθεί η φέτα Π.Ο.Π,(καθώς και τα 22 πιστοποιημένα τυριά ΠΟΠ, πέραν της φέτας), ανησυχεί το Υπουργείο μήπως σε λίγα χρόνια θα χάσουμε την φέτα ΠΟΠ, καθώς και, καθώς και το αρνάκι και Κατσικάκι γάλακτος Ελασσόνας ΠΟΠ?
8ον )ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΜΟΥ
Αφού μελέτησα σε βάθος:
- Το Υπομέτρο 5.2,
- Την 1η Πρόσκληση με τα παραρτήματατης σελίδες 66.
- Τα Κριτήρια Επιλεξιμότητας,
- Τα Κοινοτικά Πρότυπα,
- Τους πίνακες εύλογου κόστους Σταβλικών Εγκαταστάσεων και Ζωικού κεφαλαίου,
- Τα διαθέσιμα κονδύλια.
Κατέληξα στα εξής :
1η Παρατήρηση:
–Οι πιστώσεις του Υπομέτρου 5.2 , αναφέρω εκ προοιμίου ( θα το αναλύσω παρακάτω) ότι, μπορούσαν τα καλύψουναποζημιώσειςπλημμυρισμένων κτηνοτρόφων των Περιοχών: Περιφέρεια Θεσσαλίας και Π.Ε Φθιώτιδας καθώς και τις Πυρόπληκτες περιοχές των: Π.Ε Μαγνησίας και Π.Ε Έβρου.—-Καλύπτοντας όχι μόνο αποζημιώσεις μεγάλου Τμήματος του Ζωικού κεφαλαίου που πνίγηκαν αλλά κτίζοντας πολλές νέες κτηνοτροφικές μονάδες (Μετεγκαταστάσεις), και εκσυγχρονισμούς παλαιών μονάδων.
2η Παρατήρηση:
Οι προϋπολογισμοί στηρίχθηκαν: Στον ανώτατο επιλέξιμο προϋπολογισμό ανά παραγωγό,(250.000€) στις Μετεγκαταστάσεις,( Κτίρια + Μηχανήματα) + Ζωικό κεφάλαιο 100% επιχορήγηση. Ενώ για επιδιορθώσεις- εκσυγχρονισμό, υφισταμένων κτιριακών εγκαταστάσεων έως 100.000 €, 100% επιχορήγηση, ( άρθρο 9 παραγρ.1 του Υπομέτρου 5.2).
3η Παρατήρηση:
Τα διαθέσιμα χρήματα του Υπουργείου, του Υπομέτρου 5.2 είναι 94.500.000€ ,
ΠΛΗΡΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΜΟΥ
προτείνω να γίνουν οι παρακάτω δαπάνες
για τις πληγείσες περιοχές :
1) ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
α) Οι αποζημιώσεις Ζωικού κεφαλαίου σε: Αιγοπρόβατα,
βοοειδή και Μελισσοσμήνη , κόστους = 16.726.765€
β)Επιδιορθώσεις –Εκσυγχρονισμοί σε 22αιγοπρο/φικές
και σε 15 βοοτροφικές ,δωρεά 100%: κόστους= 5.330.000€.
γ): 204 Μετεγκαταστάσειςκτηνοτροφικών
μονάδων αιγοπρ/των , 20 Μετεγκαταστάσεις
βοοειδών δωρεά 100%,(κτίρια – Μηχανήματα- εξοπλισμός
& Ζωικό κεφάλαιο), κόστους 61.437.000€
ΣΥΝ. ΚΟΣΤΟΣ ΔΩΡΕΑ 100% ΓΙΑ ΤΙΣ 4 Π.Ε ΤΗΣ ΠΕΡ.
ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ DANIEL= 83.493.765€
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ Π.Ε ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
3 Μετεγκαταστάσειςαιγοπρ/των,1 Μετεγκατάσταση
βοοειδώνελευθέρας βοσκής , αποζημιώσεις βοοειδών
καιΜελισσοσμηνών,δωρεά 100%, κόστους:= 1.317.620€
ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΕΙΣ ΠΕΡ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ& Π.Ε ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
1ον ) Για Θεσσαλία συνολικό κόστος από πλημμύρες του Daniel= 83.493.765€.
2ον) Για Π.Ε Φθιώτιδας συνολικό κόστος από πλημμύρες του Daniel=1.317.620€
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 84.811.385€
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΖΩΩΝ ΑΠΟ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ Π.Ε ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Μετεγκαταστάσεις:16αιγοπρ/των,1αγελάδων γαλακτο/γής,
αποζημιώσεις Μελισσοσμηνών,δωρεά 100% , κόστους: = 4.971.480€
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ Π.Ε ΕΒΡΟΥ
Μετεγκαταστάσεις:12 αιγοπρ/των1 αγελάδων κρεατοπα/γής,
και αποζημιώσεις Μελισσοσμηνών,δωρεά 100% ,κόστους:= 3.492.500€
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΙΣΜΈΝΕΣ
& ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ= 93.275.365€
Η πρόταση μου, υπερκάλυψε όλες τις ανάγκες των πλημμυροπαθών
(Περιφέρεια Θεσσαλίας και Π.Ε Φθιώτιδας) καιπυρόπληκτων κτηνοτρόφων, ( Π.Ε Μαγνησίας και Π.Ε Έβρου) και συγκεκριμένα προτείνει:
1ον ) Να αποζημιωθεί,το ζωικό κεφάλαιο ,(αιγοπροβάτων, Βοοειδών και Μελισσοσμηνών.
2ον )Θα κατασκευασθούν δωρεά 100% πλήρης μονάδες : με κτίρια, εξοπλισμό και ζωικό πληθυσμό η κάθε μετεγκατάσταση, όπως:
α)235 Νέες Μονάδες αιγοπροβάτων , (Μετεγκαταστάσεις)
β)23 Νέες μονάδες Βοοειδών, (Μετεγκαταστάσεις)
γ) 37 Επιδιορθώσεις – Εκσυγχρονισμοί, σε μονάδες αιγοπροβάτων και βοοειδών.
Τα νούμερα ομιλούν από μόνα τους , τα σχόλια περισσεύουν, το Υπουργείο μπορεί ακόμη να βοηθήσει τους κτηνοτρόφους .
Πέρα αυτών,(το κόστος γράφθηκε παραπάνω), περισσεύουν και 1.224.635€,τα οποία θα πρότεινα να δοθούν στο ΚΕΝΤΡΟ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΡΔΊΤΣΑΣ , το οποίο ασχολείται με τηνγενετική βελτίωση της Καραγκούνικης φυλής.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ:
1ον )Τα κτίρια των Μετεγκαταστάσεων θα είναι από Μεταλλικές κατασκευές Συμβατικού ή θερμοκηπιακού τύπου.
Στο παράρτημα 4,της 1ης πρόσκλησης Εκδήλωσης ενδιαφέροντος, με ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4, στις σελίδες 54-55 , υπάρχει πίνακας με τις προδιαγραφές των απαραιτήτων επιφανειών για: α) τον ενσταβλισμό των αιγοπροβάτων , β)τις επιφάνειες των διαδρόμων, γ) ταϊστρών, δ)θυρών εισόδου και εξόδου.
2ον )α. Στο παράρτημα 5,(Πίνακας 5.1.1 Κτίρια Συμβατικής Κατασκευής), το εύλογο κόστος υλοποίησης σταβλικών εγκαταστάσεων, (σελίδα 56).
β.Στο παράρτημα 5,(Πίνακας 5.1.2. Μεταλλικά Κτίρια θερμοκηπιακού τύπου), το εύλογο κόστος υλοποίησης σταβλικών εγκαταστάσεων, (σελίδα 57).
γ) Στο παράρτημα 5 , υπάρχουν ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟ ΕΥΛΟΓΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΟΥ ΖΩΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ στην σελίδα 61, της 1ης πρόσκλησης Εκδήλωσης ενδιαφέροντος με ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4 .
Για τις αποζημιώσεις των πνιγμένων ζώων ‘έκανα χρήση των τιμών του ΕΛΓΑ για : α) ,β), γ)ως εξής:
α)Προβατοειδή = 150€/ζώο
β)Αιγοειδή = 125€ /ζώο
γ) Βοοειδή = 800€/ζώο
δ)Για τα Μελισσοσμήνη , έκανα χρήση τον πίνακα 5.4. Εύλογο κόστος υλοποίησης επενδυτικών δαπανών μελισσοκομίας, στον οποίο αναφέρονται το εξής: «Η δαπάνηαγοράς μελισσοσμήνους δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 60 Ευρώ», σελίδα 60της 1ης πρόσκλησης Εκδήλωσης ενδιαφέροντος με ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4 .
Πρέπει να τονίσω για να γίνει κατανοητό ότι,οι αναγκαίες επιφάνειες των κτιριακών των σταβλικών εγκαταστάσεων και λοιπών χώρων, το είδος και το κόστος των υλικών, η αγορά ζωικού κεφαλαίου, έγιναν αποκλειστικά και μόνο από της προδιαγραφές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, οι οποίες περιέχονται στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ με Ν.1 έωςΝ.6,της 1ης πρόσκλησης Εκδήλωσης ενδιαφέροντος ( σελίδες 66), που βρίσκεται στην διαύγεια με ΑΔΑ:ΡΥΠΜ4653ΠΓ-1Ψ4 .
Επομένως οι προϋπολογισμοί για το κάθε είδος ζώου έγιναν μόνο με τις τιμές του Υπουργείου, καμία αυθαίρετη τιμή δεν έγινε χρήση, (αποδέχομαι δημόσια συζήτηση για το θέμα).
Από όσα ανέλυσα μέχρι τώρα, φαίνεται ξεκάθαρα ότι ,το Υπομέτρο 5.2 είχε τα χρήματα, αλλά δεν φθάσανε στους κτηνοτρόφους, φταίνε οι ανεφάρμοστοι όροι? φταίει η γραφειοκρατία?
Για το παραπάνω γεγονός δεν υπάρχει καμία δικαιολογία , θα χαμογελάσουν εκείνοι που διαδίδουν ότι τα χρήματα θα πάνε στα θερμοκήπια. Εγώ προσωπικά δεν πιστεύω στις διαδόσεις και εμπιστεύομαι τους 2 Θεσσαλούς Υπουργούς του τομέα , οι οποίοι θα κρατήσουν τα χρήματα για τους πλημμυρισμένους Θεσσαλούς Κτηνοτρόφους, με την επαναπροκήρυξη του 5.2με μοναδικά κριτήρια : α) πιστοποίηση ότι είναι κτηνοτρόφοι,
β)Βεβαίωση από τον ΕΛΓΑ, ότι η κτηνοτροφική εγκατάσταση πλημμύρισε .
γ) Βεβαίωση από Κρατική υπηρεσία για το είδος και τον αριθμό ζώων που κατείχε το2023.
ΚΑΙΝΟΥΡΙΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1η) Συντάσσοντας τοπικό Αναπτυξιακό πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με: 80% επιχορήγηση και 20% δάνειο για 25 έτη, με επιδοτούμενο επιτόκιο την 1η 10ετία.
2η) Να δοθούν 30 μονάδες επιπλέον (των 50 που χορηγεί σήμερα), στις αναφερόμενες κατηγορίες κτηνοτρόφων, οΑναπτυξιακός Νόμος με δάνειο 25 ετών με επιδοτούμενο επιτόκιο την 1η 10ετία.
Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι, είμαι στην διάθεση της Πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου για να τους αναλύσω καλύτερα την πρόταση μου.
Τέλος ευχαριστώ υπηρεσιακούς παράγοντες συναφών κλάδων , οι όποιοι μου απάντησαν σε όλα τα ερωτήματα μου, ευχαριστώ τους Πολιτικούς Μηχανικούς που συνεργάσθηκα για την τεκμηρίωση του κόστους των σταβλικών και λοιπών εγκαταστάσεων.
Ο ΣΥΝΤΑΞΑΣ ΛΑΡΙΣΑ 23-02-2025
Δρ. ΓΟΥΛΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ (ΤΗΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)
ΕΠΙΤΙΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ ΤΟΥ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ &ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΑΤΕΙ ΘΕΣΣΣΑΛΙΣ
