Οι Έλληνες καταναλωτές και λιγότερο οι τουρίστες έσωσαν την παρτίδα εφέτος όσον αφορά την αγορά μπίρας, ωστόσο οι καλές επιδόσεις, που μάλιστα ξεπέρασαν τις προσδοκίες, δεν έχουν ακόμη καταφέρει να «ισοφαρίσουν» τα μεγέθη του 2019.
Παρά ταύτα, ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, στο περιθώριο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020 της εταιρείας πριν λίγο, δήλωσε αισιόδοξος για το 2022 και όπως χαρακτηριστικά είπε «εμείς πλανάρουμε ανάπτυξη».
Αντίθετα προβληματισμένος εμφανίστηκε για την εξέλιξη της κρίσης στην ενέργεια με τα αλλεπάλληλα σοκ που προκαλεί το ράλι των τιμών του φυσικού αερίου και του ρεύματος.
Στο θέμα των τιμών στο ράφι και κατά πόσο θα αναμένεται να αυξηθούν λόγω και της ανόδου των υλικών συσκευασίας (αλουμίνιο και πλαστικό) πέραν αυτής της πρώτης ύλης (κριθάρι), ο κ. Δανιηλίδης ξεκαθάρισε ότι δεν έχουν γίνει αυξήσεις τους τελευταίους μήνες με την εταιρεία να απορροφά τα επιπλέον κόστη.
Θεωρεί όμως βέβαιο ότι κάποια στιγμή οι τιμές θα ανέβουν, ενώ τόνισε πως η ελληνική αγορά μπίρας είναι η 5η φθηνότερη της Ευρώπης στα mainstream προϊόντα.
Η εταιρεία είχε προχωρήσει σε αυξήσεις τον Φεβρουάριο εφέτος, οι οποίες όμως στις τιμές καταναλωτή δεν ξεπέρασαν το 1,5%, σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη.
υξημένες δυσκολίες εμφανίζει και η αγορά του κριθαριού. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία πραγματοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι.
Ωστόσο εφέτος παρουσιάζονται παρεκκλίσεις στις συμφωνηθείσες ποσότητες με τους παραγωγούς, καθώς στην ελεύθερη αγορά εξαιτίας των ελλείψεων οι τιμές έχουν ανέβει έναντι των συμβολαίων. Έτσι η εταιρεία αύξησε περίπου κατά 6% τις τιμές που δίνει στους παραγωγούς, προκειμένου να συγκρατήσει τις τάσεις… φυγής.
Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, στόχος της εταιρείας είναι να διατηρήσει καλή σχέση με τους συνεργαζόμενους αγρότες, οι οποίοι φτάνουν τους 2.000 σε 19 νομούς της χώρας. Άλλωστε επί 13 χρόνια που εφαρμόζεται το πρόγραμμα της συμβολαιακής καλλιέργειας, μόλις δύο χρονιές έτυχε η ελεύθερη αγορά να προσφέρει υψηλότερες τιμές, σχολίασε.
Λιγότερες όμως θα είναι το 2021 και οι εξαγωγές βύνης, οι οποίες πέρσι κινήθηκαν ανοδικά ειδικά προς αγορές όπως η Ιταλία, η Βουλγαρία και το Ισραήλ. Ο λόγος για τη μείωση είναι οι περιορισμένες αποδόσεις του κριθαριού και κυρίως οι αυξημένες ανάγκες της ίδιας της εταιρείας μετά την πτώση του 2020.
Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο, λόγω της πανδημίας υπήρξε αναπροσαρμογή. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, από 43 εκατ. ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός για την περίοδο 2019 – 2021 θα καταλήξει στα 38 εκατ. ευρώ στο τέλος του έτους, καθώς το 2020 μπήκε «φρένο» εξαιτίας των παρατεταμένων lockdowns που επηρέασαν σημαντικά τα μεγέθη της εταιρείας.
Υπενθυμίζεται ότι για την περσινή χρήση, η απώλεια όγκου πωλήσεων στην εγχώρια αγορά για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήταν 19,2% σε σχέση με το 2019. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται και σε μείωση αξίας πωλήσεων κατά 18% στα 274,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζύθου), ενώ χωρίς την προσμέτρηση του ΕΦΚ οι καθαρές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 179,1 εκατ. ευρώ έναντι 216,7 εκατ. ευρώ το 2019.
Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στην η κερδοφορία της εταιρείας, η οποία όμως κατάφερε να διατηρήσει το θετικό της πρόσημο. Σε προ φόρων επίπεδα, τα κέρδη μειώθηκαν κατά 69,5% στα 8,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα κυμάνθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 75,6%.
Παρά τις δυσκολίες όμως, η πορεία των εξαγωγών της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το 2020 παρουσίασε άνοδο αγγίζοντας το 10% ως ποσοστό επί του συνολικού τζίρου.
Υπολογίζεται πως το 2020 η πτώση των πωλήσεων συνολικά για τον κλάδο της μπύρας έφθασε στο 25%.
Πηγή: ot.gr