Το μέλλον της κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων στη μετά covid εποχή είναι ασαφές, αναφέρει σε έρευνα της η McKinsey για τον κλάδο. Αν και η συγκεκριμένη έρευνα αφορά την αγορά των ΗΠΑ, το ίδιο θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε και για την πορεία του κλάδου στην Ελλάδα.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τη ΔΕΛΤΑ. Ο γαλακτοκομικός βραχίονας της Vivartia κατάφερε πέρυσι να συγκρατήσει τις πωλήσεις του στα 275 εκατ. ευρώ (-2,6% σε σχέση με το 2019), παρά τα lockdowns και το γεγονός ότι ο κλάδος του HORECA υπολειτούργησε.
Τα λειτουργικά της κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων αυξήθηκαν στα 25 εκατ. ευρώ από 19,9 εκατ. ευρώ το 2019 και οι ζημιές μετά από φόρους περιορίσθηκαν στα 0,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 7,1 εκατ. ευρώ το 2019.
Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα. Αν εστιάσουμε μόνο στον κλάδο γάλακτος -η βιομηχανία εκτός από το γάλα δραστηριοποιείται στο γιαούρτι, στους χυμούς, στο τσάι και τα φυτικά ροφήματα-, θα διαπιστώσουμε ενδιαφέροντα στοιχεία για την καταναλωτική συμπεριφορά εν μέσω της πανδημίας.
Πρώτον ό,τι η αγορά του λευκού γάλακτος παρέμεινε σταθερή σε επίπεδο όγκου πωλήσεων και εμφάνισε ανάπτυξη 3% σε επίπεδο αξία. Από που όμως προήλθε αυτή η ανάπτυξη;
Σύμφωνα με τη ΔΕΛΤΑ, η ανάπτυξη της κατηγορίας οφείλεται κυρίως στις υποκατηγορίες του γάλακτος υψηλής παστερίωσης και του γάλακτος εβαπορέ όπου εμφάνισαν ανάπτυξη 12% και 10% αντίστοιχα.
Πρόκειται για δύο κατηγορίες που επηρεάστηκαν θετικά από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν από τα περιοριστικά μέτρα συνέπεια της πανδημίας COVID (στροφή καταναλωτών προς προϊόντα μεγαλύτερης διάρκειας).
Αντίθετα η υποκατηγορία του φρέσκου γάλακτος για τους ίδιους λόγους επηρεάστηκε αρνητικά και εμφάνισε μείωση 6% σε αξία.
Τάση που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία των εταιρειών μέτρησης της κατανάλωσης. Σύμφωνα με τη Nielsen η κατηγορία του εβαπορέ από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία (χαρακτηριστική είναι η χρονική περίοδος 24/02/20-01/03/20) κατέγραψε εντυπωσιακή ανάπτυξη πωλήσεων +90,7%.
Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τα ζυμαρικά (+140,1%), τα όσπρια (+136,4%), το ρύζι (126,2%). Δηλαδή με προϊόντα μακράς διαρκείας τα οποία ο καταναλωτής μπόρεσε να στοκάρει και δεν αναγκάστηκε να κάνει καθημερινές εξορμήσεις στα σούπερ μάρκετ.
Η συνολική εγχώρια αγορά του γάλακτος εβαπορέ στην προ covid περίοδο αποτελούσε κάτω από το 20% της κατηγορίας του λευκού γάλακτος σε όγκο και η αξία του κινούνταν στα επίπεδα των 120 εκατ. ευρώ κάτι άλλαξε εν μέσω της πανδημίας.
Ο μεγαλύτερος παίκτης της κατηγορίας στην εσωτερική αγορά με μερίδιο άνω του 50% σε αξία και όγκο, είναι η FrieslandCampina Hellas, που έχει σημαντική παρουσία και στην αγορά των τυροκομικών προϊόντων, της κρέμας γάλακτος του γάλακτος υψηλής παστερίωσης.
Πέρυσι οι πωλήσεις της θυγατρικής της Ολλανδικής Royal FrieslandCampina N.V διαμορφώθηκαν στα 257,6 εκατ. ευρώ από 275 εκατ. ευρώ το 2019 (-6,3%).
Πηγή: capital.gr