Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025
spot_img
spot_img
spot_img

Έντονη ανησυχία σχετικά με την επίπτωση του δασμού 15% στις εξαγωγές επιτραπέζιας ελιάς στις ΗΠΑ

spot_img
spot_img

Η αγορά των ΗΠΑ αποτελεί τη μεγάλη επιτυχία, το success story της ελληνικής επιτραπέζιας ελιάς. Το olivenews.gr ζήτησε την άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Μεταποιητών Εξαγωγέων (ΠΕΜΕΤΕ) η οποία εξέφρασε την έντονη ανησυχία της για τις αναμενόμενες επιπτώσεις.

Η ΠΕΜΕΤΕ, ήδη από την πρώτη στιγμή, εξέφρασε την έντονη ανησυχία της για τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει κάθε  επιβολή δασμού στις εξαγωγές επιτραπέζιας ελιάς προς τις ΗΠΑ – την πιο σημαντική και στρατηγικά κρίσιμη αγορά για το ελληνικό προϊόν.

Ο δασμός 15% που επιβλήθηκε, επιβαρύνει ένα προϊόν που καταγράφει τη μεγαλύτερη εξαγωγική αξία στον αγροδιατροφικό τομέα της χώρας μας, με εξαγωγές ύψους €214 εκατομμυρίων το 2024, υπερβαίνοντας κατά πολύ τις επιδόσεις άλλων βασικών αγροτικών προϊόντων. Η αγορά των ΗΠΑ απορροφά περίπου το 30% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών επιτραπέζιας ελιάς, καθιστώντας το προϊόν εξαιρετικά εκτεθειμένο σε εξωγενείς εμπορικούς περιορισμούς.

Η συνολική επιβάρυνση στο τελικό κόστος ξεπερνά πλέον το 27%, συνυπολογίζοντας και την διολίσθηση του δολαρίου κατά 12%. Ο μέχρι πρόσφατα δασμός της τάξης του  10% είχε αντιμετωπιστεί μέσω επιμερισμένης απορρόφησης από τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, τους Αμερικανούς εισαγωγείς και τους διανομείς. Ωστόσο, το νέο βάρος είναι τέτοιο που δεν καθιστά πλέον εφικτή αυτή την δυνατότητα. Αναπόφευκτα, η επιβάρυνση θα μετακυλιστεί στον Αμερικανό καταναλωτή, γεγονός που, σύμφωνα με τις αρχές της οικονομικής ελαστικότητας της ζήτησης, θα οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης και επομένως σε πτώση των εξαγωγών.

Ήδη  εισαγωγείς των ΗΠΑ ζητούν δραστικές μειώσεις τιμών, τις οποίες οι ελληνικές επιχειρήσεις αδυνατούν να παράσχουν.

Το πρόβλημα αποκτά και διαρθρωτική διάσταση, καθώς διαταράσσεται η ανταγωνιστική ισορροπία του προϊόντος έναντι τρίτων χωρών (π.χ. Αίγυπτος, Τουρκία, Μαρόκο) που είτε απολαμβάνουν χαμηλότερους δασμούς λόγω εμπορικών συμφωνιών, είτε έχουν τη νομισματική ευελιξία να απορροφήσουν ανατιμήσεις μέσω υποτίμησης των εθνικών τους νομισμάτων.

Όσον αφορά την πιθανότητα υποκατάστασης της αγοράς των ΗΠΑ με άλλες αγορές, είναι γνωστό ότι η επιτραπέζια ελιά ήδη εξάγεται σε περισσότερες από 100 χώρες, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο βαθμός διεθνούς διαφοροποίησης είναι ήδη υψηλός. Η απώλεια μιας αγοράς όπως αυτή των ΗΠΑ, με υψηλό εισόδημα, μεγάλη καταναλωτική βάση και εδραιωμένα εμπορικά κανάλια, δεν μπορεί να αναπληρωθεί ούτε βραχυπρόθεσμα ούτε μεσοπρόθεσμα.

Η ασιατική ήπειρος εξελίσσεται σταδιακά σε μια πολυδιάστατα απαιτητική αλλά ταυτόχρονα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αγορά για τον κλάδο της ελληνικής επιτραπέζιας ελιάς. Παρά τις συντονισμένες εξαγωγικές προσπάθειες που έχουν καταβληθεί την τελευταία δεκαετία, η παρουσία του προϊόντος σε βασικές ασιατικές αγορές, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ινδία, παραμένει περιορισμένη τόσο σε όρους μεριδίου αγοράς όσο και αναγνωρισιμότητας.

Η ασιατική αγορά χαρακτηρίζεται από πολιτισμικές ιδιαιτερότητες, διαφορετικά διατροφικά πρότυπα, υψηλούς δασμολογικούς φραγμούς και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ισχυρή εγχώρια ή περιφερειακή παραγωγή υποκατάστατων προϊόντων. Οι παράγοντες αυτοί καθιστούν τη διείσδυση δύσκολη, αλλά όχι αδύνατη.

Την ίδια ώρα, στην εσωτερική αγορά, καταβάλλονται συντονισμένες προσπάθειες για αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης, με έμφαση στο τουριστικό ρεύμα. Η παρουσία περίπου 35 εκατ. τουριστών ετησίως δημιουργεί μια ευκαιρίες “δοκιμής” και εξοικείωσης του προϊόντος.

Σε κάθε περίπτωση, η ολοκληρωμένη παρουσία του κλάδου σε νέες αγορές απαιτεί όχι μόνο εμπορικά κανάλια, αλλά και επενδύσεις σε προβολή, γαστρονομική εκπαίδευση και στρατηγική branding.

Ωστόσο, η αγορά των ΗΠΑ παραμένει κομβικής σημασίας για τον κλάδο και η επανάκτηση της πλήρους πρόσβασης σε αυτήν αποτελεί στόχο συνολικά του κλάδου.

Πηγή:olivenews.gr

Διαβάστε τα νέα μας στις ειδήσεις της Google

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ