Η αγορά τυροκομικών προϊόντων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) παρουσιάζει σταθερά ανοδική πορεία, με την αξία της να ανέρχεται το 2024 σε 325 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 5%, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Γραφείου ΟΕΥ Ντουμπάι. Η τοπική παραγωγή, αν και ενισχύεται με κυβερνητικά μέτρα, παραμένει περιορισμένη και επικεντρώνεται κυρίως σε μαλακά τυριά και αραβικές ποικιλίες, αφήνοντας το μεγαλύτερο κομμάτι της ζήτησης να καλύπτεται από εισαγωγές. Έτσι, το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας στον κλάδο παραμένει ελλειμματικό, με απώλειες της τάξεως των 276 έως 368 εκατ. ευρώ ετησίως.Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα έχει καταφέρει να αναβαθμίσει τη θέση της, παρότι κατατάσσεται μόλις στην 23η θέση των προμηθευτών.
Σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ Ντουμπάι, οι ελληνικές εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων ανήλθαν το 2023 σε 3,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 26% σε σχέση με το 2021 και εντυπωσιακή άνοδο 167% σε σχέση με το 2019. Η φέτα αποτελεί το απόλυτο «βαρύ χαρτί», καθώς αντιπροσωπεύει το 87% των εξαγωγών, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από προϊόντα όπως το μαστέλο και το κασέρι, που βρίσκουν θέση κυρίως μέσω της ελληνικής εστίασης στα Εμιράτα.
Χαλούμι κυρίαρχο, φέτα ανερχόμενη στις προτιμήσεις των Εμιρατινών
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι προτιμήσεις των Εμιρατινών στρέφονται κατεξοχήν προς τα μαλακά τυριά, με το χαλούμι να κυριαρχεί στις πωλήσεις καλύπτοντας το 44% της αγοράς, ενώ η φέτα ακολουθεί στην τρίτη θέση με μερίδιο 12%. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης των ελληνικών προϊόντων, ιδιαίτερα σε μια αγορά που εμφανίζει δεκτικότητα σε νέα γευστικά στοιχεία και στην οποία η ελληνική κουζίνα απολαμβάνει αυξανόμενη δημοτικότητα.
Η παρουσία πολυάριθμων ελληνικών εστιατορίων, ειδικά στο Ντουμπάι και στο Αμπού Ντάμπι, έχει συμβάλει καθοριστικά στην καθιέρωση της φέτας ως βασικού στοιχείου της μεσογειακής διατροφής, ενώ τυριά όπως το κασέρι ή το μαστέλο εμπλουτίζουν την γκάμα των επιλογών που προβάλλουν την ελληνική γαστρονομική ταυτότητα.Η δυναμική αυτή ενισχύεται και από τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών. Η στροφή σε πιο υγιεινά και πρωτεϊνούχα προϊόντα, η αυξανόμενη ζήτηση για φυτικά τυριά αλλά και η διάθεση για πειραματισμό με νέες γεύσεις, δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για την είσοδο των ελληνικών προϊόντων σε ένα καταναλωτικό κοινό που αναζητά ποιότητα και διαφοροποίηση. Η ελληνική ταυτότητα συνδέεται ισχυρά με τη μεσογειακή διατροφή και αυτό λειτουργεί ως συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι σε ανταγωνιστές από άλλες χώρες.
Παρά τον έντονο ανταγωνισμό, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει όλα τα εφόδια για να ενισχύσει την παρουσία της στα ΗΑΕ. Με αιχμή του δόρατος τη φέτα και τη δυναμική που προσδίδει η εξάπλωση της ελληνικής κουζίνας, αλλά και με προσεκτική τοποθέτηση σε νέες κατηγορίες προϊόντων, τα ελληνικά τυροκομικά μπορούν να κερδίσουν ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο σε μια αγορά που εξακολουθεί να εμφανίζει υψηλές προοπτικές ανάπτυξης.
Πηγή: Φωτεινή Αποστόλου-FOODREPORTER
