Σε ανακοίνωσή τους οι γεωτεχνικοί αναφέρονται για τη ζωονόσο, ειδικότερα:
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΜΑ: «Περί διαχείρισης και ελέγχου της ευλογιάς»
Έχουν περάσει πλέον 14 μήνες από την πρώτη εμφάνιση του νοσήματος της ευλογιάς στη χώρα κατά την τρέχουσα επιζωοτία και δυστυχώς ήδη μετράμε, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Υπ.ΑΑΤ) περίπου 400.000 νεκρά αιγοπρόβατα, πάνω από 2.000 ανθρώπους που έχουν χάσει το μέσο βιοπορισμού τους και σημαντικές επιπτώσεις στην Αγροτική οικονομία. Μπροστά σε αυτή την τραγική εξέλιξη, συστήθηκε η τρίτη κατά σειρά «Εθνική Επιστημονική Επιτροπή διαχείρισης και ελέγχου της ευλογιάς», που καλείται να εκτιμήσει και να λάβει μέτρα περιορισμού του νοσήματος, την στιγμή που το νόσημα τείνει να γίνει ενδημικό.
Είναι κατανοητός ο πανικός της πολιτικής ηγεσίας ως προς την αδυναμία αντιμετώπισης της ευλογιάς των προβάτων, που αποτυπώνεται και στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο σε συνέχεια σχετικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, το περιεχόμενο της οποίας απλώς αποδεικνύει την ανικανότητα της πολιτικής ηγεσίας του ΥπΑΑΤ για τη διαχείριση της επιζωοτίας και την έλλειψη σχεδίου δράσης και στρατηγικής, όπως έχουμε αναδείξει ως Ομοσπονδία. Είναι απαράδεκτη έως ανήθικη η διάταξη «πως για την αντιμετώπιση της επιζωοτίας της ευλογιάς των αιγοπροβάτων δύνανται να μετακινούνται κτηνίατροι του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, των εποπτευόμενων φορέων του και των κτηνιατρικών υπηρεσιών των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών και επόπτες κυκλοφορίας ζωοτροφών των ανωτέρω Διευθύνσεων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με δυνατότητα ισόχρονης παράτασης, σε περιοχές που πλήττονται από την ευλογιά των αιγοπροβάτων, για τη διενέργεια ελέγχων, δειγματοληψιών, επιβλέψεων θανάτωσης ζώων και κάθε άλλης αναγκαίας διαδικασίας για την αντιμετώπιση της επιζωοτίας.
Η εισήγηση της διάταξης αυτής προφανώς έχει στόχο, όχι την αντιμετώπιση της επιζωτίας της ευλογιάς, αλλά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ, γιατί όπως όπως αναφέρεται οι μετακινούμενοι κτηνίατροι θα πραγματοποιούν τον έλεγχο και καταμέτρηση του ζωικού κεφαλαίου και δύναται να διενεργεί ταυτόχρονα και άλλους ελέγχους που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή των εποπτευόμενων φορέων αυτού. Τα δεδομένα που συλλέγονται από τους ελέγχους αυτούς αποτελούν πληροφοριακή βάση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και είναι διαθέσιμα για αξιοποίηση, ιδίως από τον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων και τους άλλους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με ελεγκτικές αρμοδιότητες, στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
Η πολιτική ηγεσία του ΥπΑΑΤ, αντί να επιβραβεύσει τους κτηνιάτρους των Περιφερειών και του ΥπΑΑΤ, για την ιεραποστολική τους προσπάθεια ως προς την αντιμετώπιση της επιζωοτίας της ευλογιάς, τους αναθέτει επιπλέον αρμοδιότητες, με την απειλή των πειθαρχικών διώξεων, καταδεικνύοντας πως δεν έχει καμμιά στρατηγική και σχέδιο αντιμετώπισης της, παρά μόνο επικοινωνιακές τακτικές, οι οποίες, όχι μόνο δεν είναι επιτυχημένες, αλλά πιθανά να οδηγήσουν και σε δυσμενείς επιπτώσεις από την Ε.Ε., η οποία με έγγραφα που εντέχνως δεν δημοσιοποιούνται από τον Υπουργό ΥπΑΑΤ, προειδοποιεί ως προς αυτές.
Και τίθεται το ερώτημα που πρέπει το ΥπΑΑΤ να δώσει μια σαφή απάντηση, για ποιο λόγο όλο αυτό το διάστημα δεν έχουν εφαρμοστεί οι διατάξεις του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση του νοσήματος, μιας Υπουργικής Απόφασης δηλαδή, που έχει εκδοθεί μόλις το 2023 υπό την ίδια πολιτική ηγεσία και προβλέπει ρητά ποιος έχει την αρμοδιότητα για τον έλεγχο του νοσήματος.Συγκεκριμένα στην υπ’ αριθμ 1747/386028/14.12.2023(Β΄7121) Απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των ασθενειών του Παραρτήματος Ι του π.δ.138/1995(A΄88) ορίζεται ότι συγκροτείται με απόφαση Υπουργού Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ασθένειας (με σαφή πρόβλεψη ποιοι υπηρεσιακοί παράγοντες το στελεχώνουν) και περιγράφονται οι αρμοδιότητές του, οι οποίες συνοπτικά περιλαμβάνουν την συγκρότηση της Εθνικής Ομάδας Ειδικών, τον σχεδιασμό των αναγκαίων μέτρων για τη καταπολέμηση της ασθένειας, την εποπτεία και παρακολούθηση και συντονισμό των Τοπικών Κέντρων Ελέγχου Ασθένειας και των Εργαστηρίων, την επικοινωνία και παροχή πληροφοριών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την επικοινωνία με αγροτικούς-εμπορικούς τομείς, με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές και φορείς, καθώς και με τα όργανα εφαρμογής του νόμου.
Επίσης στις αρμοδιότητες του Εθνικού Κέντρου Ελέγχου περιλαμβάνονται η διευθέτηση οικονομικών προβλέψεων για το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, η παροχή προσωπικού και άλλων πόρων στα Τοπικά Κέντρα Ελέγχου Ασθένειας και η υποβολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδίου προγράμματος εμβολιασμού έκτακτης ανάγκης.
Αντί λοιπόν η πολιτική ηγεσία του ΥπΑΑΤ να προσπαθεί να κάνει επικοινωνιακή επανεκκίνηση με ορισμό Επιστημονικών Επιτροπών διαχείρισης και ελέγχου της ευλογιάς ας εφαρμόσει όσα προβλέπονται στο σχέδιο έκτακτης ανάγκης και ας συστήσει επιτέλους το Εθνικό Κέντρο Ελέγχου της Ασθένειας. Και κυρίως ας δώσει κατά τα αναγραφόμενα στην νομοθεσία τους πόρους και το προσωπικό στα τοπικά κέντρα ελέγχου για να δράσουν σύμφωνα με τα πρωτόκολλα αντιμετώπισης του νοσήματος .
Καταλήγοντας:
- Η αντιμετώπιση της επιζωοτίας που έχει ήδη επεκταθεί σε μεγάλο μέρος της επικράτειας με καταστροφικές επιπτώσεις, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από μια επιστημονική επιτροπή -την τρίτη κατά σειρά- η οποία αγνοώντας τόσο την υφιστάμενη κατάσταση του ζωικού κεφαλαίου της χώρας, όσο και την λειτουργία των κτηνιατρικών υπηρεσιών ζητάει στοιχεία για την ακριβή χαρτογράφηση και την ανάπτυξη μοντέλου εξάπλωσης της νόσου,-η νόσος ήδη έχει εξαπλωθεί- καθώς και την κατάρτιση χαρτών επικινδυνότητας, όταν θα έπρεπε να έχει ήδη εφαρμόσει σχέδιο δράσης και να αξιολογεί τα αποτελέσματά του.
- Η αντιμετώπιση της επιζωοτίας της ευλογιάς χρειάζεται στρατηγική με συγκεκριμένο σχέδιο δράσης που θα υποστηριχθεί με διάθεση πόρων, κυρίως σε ανθρώπινο δυναμικό κτηνιάτρων με κατεπείγουσες προσλήψεις ΙΔΟΧ κτηνιάτρων με 12μηνη σύμβαση, που θα χρησιμοποιηθούν από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες για την αντιμετώπιση της επιζωοτίας και όχι για το έργο του ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς και βοηθητικού προσωπικού, αλλά και διάθεση οικονομικών πόρων στις Περιφέρειες άμεσα από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι απολογιστικά.
- Οι προτεινόμενες διατάξεις περί μεταφερόμενων κτηνιάτρων ανά την χώρα υπό την απειλή πειθαρχικών διώξεων σε περίπτωση άρνησης ή αποτυχημένων θεσμών όπως αυτός του κτηνιάτρου εκτροφής, αποτελούν αναποτελεσματικές διαδικασίες απολυταρχικής θεώρησης .
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ της ΠΟΓΕΔΥ












