Σύμφωνα με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων και σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ίδρυση και λειτουργία Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2022 και λοιπές διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα.» εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος:
- και για το φορολογικό έτος 2022 (ίσχυε για τα φορολογικά έτη 2019-2021), οι αγρότες κανονικού καθεστώτος, για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξης τους στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρων, μεταξύ καθέτων.
- για το φορολογικό έτος 2022 και εφεξής, φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν σε σχέση με το προηγούμενο φορολογικό έτος τον συνολικό χρόνο απασχόλησης των εργαζομένων τους, με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα (1) έτος, για διάστημα κατ’ ελάχιστον τριών (3) μηνών εντός του έτους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
Αιτιολογική έκθεση
Άρθρο 3
Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι η φορολογική ελάφρυνση των αγροτών κανονικού καθεστώτος (για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ), καθώς και των αλιέων της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.
Άρθρο 4
Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι η παροχή φορολογικών κινήτρων, για τη στήριξη της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης και συγκεκριμένα για την αύξηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 3
Με τις ισχύουσες διατάξεις υπήρχε πρόβλεψη, για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος των ετών 2019, 2020 και 2021, για τους αγρότες του κανονικού καθεστώτος και για τους αλιείς της παράκτιας αλιείας, λόγω των συνεπειών της πανδημίας COVID-19. Παρά την ύφεση της πανδημίας, το τελευταίο διάστημα, οι επιπτώσεις της δεν έχουν εκλείψει, το αντίθετο μάλιστα, καθώς σε αυτές προστίθενται και οι παράπλευρες επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος έφερε στο προσκήνιο την αγροτο-διατροφική επάρκεια και κατ’ επέκταση την επιτακτική ανάγκη στήριξης του πρωτογενούς τομέα.
Άρθρο 4
Η στήριξη της αγοράς εργασίας και των θέσεων απασχόλησης, ιδίως των θέσεων πλήρους απασχόλησης, συγκαταλέγεται στους πυλώνες της κυβερνητικής πολιτικής. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτική στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία λόγω των διαδοχικών εξωγενών κρίσεων. Οι προτεινόμενες διατάξεις εντάσσονται στο πλέγμα παροχής κινήτρων για την αύξηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
Στόχοι
Επιδιώκεται η φορολογική ελάφρυνση των αγροτών του κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ, καθώς και των αλιέων της παράκτιας αλιείας που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων, σε μια δύσκολη συγκυρία, στην οποία απαιτείται η στήριξη του πρωτογενούς τομέα.
Επιδιώκεται η αύξηση των θέσεων πλήρους απασχόλησης και η στήριξη της αγοράς εργασίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσω της παροχής κινήτρων στις επιχειρήσεις αυτές.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 3
Επέκταση στο φορολογικό έτος 2022 της εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος για αγρότες κανονικού καθεστώτος και αλιείς παράκτιας αλιείας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 31 ν. 3986/2011
Το έκτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) τροποποιείται με την προσθήκη στα φορολογικά έτη και του έτους 2022 και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και οε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας. Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες – μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α’ 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α’ 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως νομικής μορφής που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια. Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.
Ειδικά για τα φορολογικά έτη 2019, 2020, 2021 και 2022 εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.».
Άρθρο 4
Εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής τέλους επιτηδεύματος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αυξάνουν τις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης – Προσθήκη παρ. 3α στο άρθρο 31 ν. 3986/2011
- Στο άρθρο 31 του ν. 3986/2011 (Α’152) προστίθεται παρ. 3α ως εξής:
«3α. Φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν σε σχέση με το προηγούμενο φορολογικό έτος τον συνολικό χρόνο απασχόλησης των εργαζομένων τους με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα έτος, για διάστημα κατ’ ελάχιστον τριών (3) μηνών εντός του έτους, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος του ίδιου φορολογικού έτους, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακαθάριστα έσοδά τους κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα δύο (2) εκατομμύρια ευρώ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται:
α) ο τρόπος υπολογισμού της αύξησης του συνολικού χρόνου απασχόλησης εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης,
β) ο τρόπος και η διαδικασία διακρίβωσης και ελέγχου των προϋποθέσεων για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος, και
γ) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.» - Η παρ. 1 ισχύει από την 1η.9.2022 και εφαρμόζεται προς τον σκοπό θεμελίωσης εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος φορολογικού έτους 2022 και εφεξής.
Πηγή:taxheaven.gr