ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
Ως γνωστόν λήγει στις 15/10 το πρόγραμμα των σχεδίων βελτίωσης. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτό που σκέφτεται το ΥΠΑΑΤ είναι:
Παράταση με μεταφορά ως ανειλημμένες υποχρεώσεις για το 2026 στις παρακάτω περιπτώσεις
- Σταβλικές εγκαταστάσεις
- Αποθήκες , υπόστεγα φυτικής
- Θερμοκήπια
Ότι έχει σχέση με γεωργικά μηχανήματα θα πρέπει να υλοποιηθεί εντός του 2025 σε αυστηρό πλαίσιο εντός 15/10 αίτημα πληρωμής, εντός 15/11 να σταλθούν οι λίστες ΟΠΕΚΕΠΕ.
Του Ντίνου Μακά

Η ΠΟΓΕΔΥ ζήτησε παράταση
ΘΕΜΑ: Παράταση υποβολής αιτημάτων τελικής πληρωμής σχεδίων βελτίωσης
Τα σχέδια βελτίωσης αποτελούν διαχρονικά το βασικό επενδυτικό εργαλείο των στρατηγικών σχεδίων ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα για τον παραγωγό. Η σημασία τους στην οικονομική και ουσιαστική στήριξη των παραγωγών και στον εκσυγχρονισμό του πρωτογενούς τομέα είναι αυταπόδεικτη και καθοριστική, Όπως καθοριστική και εκ των ουκ άνευ είναι η συνδρομή των γεωτεχνικών υπαλλήλων των περιφερειών στην υλοποίηση των σχεδίων βελτίωσης επί σειρά ετών.
Η τελευταία πρόσκληση των σχεδίων βελτίωσης με καταληκτική υποβολή τον Ιούλιο του 2023 αφορούσε τη Δράση 4.1.5 για τη «Υλοποίηση επενδύσεων με στόχο την ανθεκτικότητα, τη βιωσιμότητα και την ψηφιακή οικονομική ανάκαμψη των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) της Ελλάδας 2014-2020 κατά τη μεταβατική περίοδο 2021 και 2022.». Κύριο χαρακτηριστικό της πρόσκλησης ήταν η στόχευση στη καινοτομία και το μεγάλο στοίχημα ήταν για πρώτη φορά ο στενός χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης τους μέχρι την 15η Οκτωβρίου 2025 (με ουσιαστική έναρξη των επενδύσεων το β εξάμηνο του 2024).
Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι γεωτεχνικοί υπάλληλοι των περιφερειών καλούνται να διασφαλίσουν σε ένα πρωτοφανές χρονικά περιορισμένο διάστημα 1(ενός) μήνα την ολοκλήρωση σχεδίων βελτίωσης συνολικού προϋπολογισμού περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ. Υπό συνθήκες διαχρονικής υποστελέχωσης ο γεωτεχνικοί των περιφερειών που απασχολούνται πέραν των άλλων σε έκτακτους ελέγχους που αφορούν ζητήματα του ΟΠΕΚΕΠΕ, σε κρατική αρωγή και όπου αλλού πλέον των τακτικών καθηκόντων τους ζητηθεί καλούνται σε χρονικό διάστημα ενός μήνα :
- οι των ΔΑΟΚ να ολοκληρώσουν πρωτοβάθμιο διοικητικό έλεγχο, να κάνουν επιτόπιους ελέγχους σε μερικές χιλιάδες αιτήματα πληρωμών στην επικράτεια, να συντάξουν τα σχετικά πρακτικά και
- οι των ΔΑΟ να τα παραλάβουν για δευτεροβάθμιο διοικητικό έλεγχο και να συντάξουν μέχρι 15 Νοεμβρίου παρτίδες πληρωμής προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Είναι απορίας άξιο τι είδους σχεδιασμός και απαίτηση είναι αυτή όταν η διοίκηση έχει εκ του νόμου περιθώριο ανταπόκρισης 60 ημερών (όταν εμπλέκονται 2 υπηρεσίες) να διεκπεραιώσει υποθέσεις πολιτών, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για επιτόπιους ελέγχους επενδύσεων. Αναρωτιόμαστε σε ποιο άλλο κοινοτικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ ή ΠΑΑ έχει συμβεί αυτό και γιατί δε δίδεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα ενός τριμήνου ώστε να κλείσει ομαλά το πρόγραμμα εκ μέρους των υπηρεσιών.
Πρόκειται για μια εξίσωση χωρίς λύση την ώρα που οι συνάδελφοι μελετητές γεωτεχνικοί επιβεβαιώνουν αδυναμία έγκαιρης υποβολής εξαιτίας μιας σειράς λόγων όπως αδυναμία έγκαιρης ανταπόκρισης προμηθευτών και λήψης αδειοδοτήσεων κτιριακών έργων, καθυστερήσεις σε δανειακές συμβάσεις και στενότητα ρευστότητας των παραγωγών, ζωονόσοι και πυρκαγιές .
Οι γεωτεχνικοί των περιφερειών έχουν εξαντλήσει κάθε ανθρωπίνως δυνατό όριο στην εξυπηρέτηση των αναγκών των παραγωγών το τελευταίο χρονικό διάστημα. Παράλληλα στέκονται δίπλα στους παραγωγούς οι οποίοι κινδυνεύουν να απενταχθούν και να επιστρέψουν μέρος των δαπανών που έχουν κάνει για τα σχέδια βελτίωσης για λόγους που δεν έχουν να κάνουν με αυτούς αλλά με αντικειμενικούς και απόλυτα υπαρκτούς όπως αυτοί προαναφέρθηκαν.
- Επειδή τα σχέδια βελτίωσης αποτελούν τη σημαντικότερη επενδυτική διέξοδο των αγροτών και κτηνοτρόφων μας
- Επειδή το πλήγμα για την αγροτική οικονομία της χώρας και τις περιφερειακές οικονομίες θα είναι καίριο σε περίπτωση αποτυχίας
- Επειδή οι γεωτεχνικοί δεν είναι δυνατόν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να εξετάσουν αιτήματα πληρωμής δεκάδων εκατομμυρίων (εκτός αν σκοπός είναι να λειτουργήσουν υπό αφόρητη πίεση χωρίς δυνατότητα ουσιαστικής εξέτασης των αιτημάτων)
απαιτούμε ως ΠΟΓΕΔΥ την παράταση υποβολής αιτημάτων τελικής πληρωμής.
Για το Δ.Σ. της ΠΟΓΕΔΥ
Ε. Λιακούλη: « Στη Βουλή η ανάγκη παράτασης των Σχεδίων Βελτίωσης»
Με ερώτηση προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Κ. Τσιάρα, προχώρησε η Ευαγγελία Λιακούλη, Τομεάρχης Δικαιοσύνης, Θεσμών & Διαφάνειας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και βουλευτής Λάρισας, φέρνει την ανάγκη παράτασης της καταληκτικής προθεσμίας του Μέτρου 4.1.5. (Σχέδια Βελτίωσης), επισημαίνοντας τα εξής:
«Όπως είναι γνωστό, το Μέτρο 4.1.5. αποτελεί βασικό εργαλείο για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα, ενισχύοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των γεωργικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα του πρωτογενούς τομέα της χώρας γενικότερα, ο οποίος μαστίζεται από τις ζωονόσους, τις συνέπειες της Κλιματικής Αλλαγής, αλλά και τα δυσβάσταχτα κόστη παραγωγής.
Όπως ωστόσο καταγγέλλουν παραγωγοί, αλλά και συλλογικές εκπροσωπήσεις τους, όπως η Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ) ή επαγγελματικοί φορείς, όπως η Ένωση Κατασκευαστών Γεωργικών Μηχανημάτων Ελλάδος (ΕΚΑΓΕΜ), το Μέτρο 4.1.5. αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υλοποίησης, με πολλούς δικαιούχους να κινδυνεύουν με απένταξη από αυτό, σηματοδοτώντας παράλληλα και την απώλεια πολύτιμων πόρων, από τη στιγμή που το τελικό αίτημα πληρωμής στις 15 Οκτωβρίου 2025, κρίνεται ως μη ‘’ρεαλιστικό’’.
Αυτό συμβαίνει, επειδή πολλοί παραγωγοί που έχουν λάβει δάνεια βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο, καθώς εκκρεμούν αιτήματα πληρωμών, ενώ και οι κτηνοτρόφοι καθυστερούν επί τουλάχιστον 8 με 12 μήνες για την έκδοση αδειών εγκατάστασης, εξαιτίας γραφειοκρατικών δυσχερειών από υπηρεσίες όπως τα Δασαρχεία και η Αρχαιολογία.
Επιπλέον και σε σχέση με τους κτηνοτρόφους επισημαίνεται πως και οι κατασκευαστές αδυνατούν να υλοποιήσουν έργα σε σταβλικές εγκαταστάσεις λόγω των υγειονομικών περιορισμών που επιβλήθηκαν τόσο για την πανώλη το προηγούμενο έτος, όσο και για την ευλογιά, η οποία βρίσκεται σε έξαρση όλο σχεδόν τον τελευταίο χρόνο, προφανώς με ευθύνη της κυβέρνησης.
Παράλληλα, είναι γνωστό πως και οι αρμόδιες Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) αδυνατούν να ανταποκριθούν έγκαιρα στην παραλαβή του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των επενδύσεων, λόγω της γνωστής υποστελέχωσης που διέπει τις περισσότερες υπηρεσίες του δημοσίου, όπως και του ευρύτερα δημοσίου τομέα.
Στα δυσχερή δε πλαίσια που θέτουν όλα τα παραπάνω, πολλοί δικαιούχοι του μέτρου κινδυνεύουν με απένταξη από το Μέτρο 4.1.5., παρά το γεγονός ότι έχουν προχωρήσει σε μερική υλοποίηση επενδύσεων, έχοντας καταβάλλει ποσά από ενισχύσεις που αναπόφευκτα κινδυνεύουν να χαθούν (και να επιστραφούν), εάν πράγματι αυτοί απενταχθούν από το Μέτρο.
Το φαινόμενο μάλιστα προσλαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη έκταση στην Θεσσαλία, όπου λόγω της έξαρσης της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, σε συνδυασμό με τις σχεδόν μόνιμες επιπτώσεις των θεομηνιών του 2023 (Daniel & Elias) -και πάλι με ευθύνη της κυβέρνησης- καθιστούν τις συνθήκες εξαιρετικά δυσμενείς για τους τοπικούς αγρότες και κτηνοτρόφους, από τη στιγμή που οι προθεσμίες του Μέτρου κρίνονται ως ‘’ασφυκτικές’’ και μη ‘’βιώσιμες’’.
Κατόπιν τούτων και δεδομένου ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνουν όλα όσα οφείλουν, προκειμένου να μην καταστεί το εξαιρετικά κομβικό Μέτρο 4.1.5 ένα ακόμη αποτυχημένο επενδυτικό εγχείρημα, αντί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της αγροτικής οικονομίας, όπως αρχικά σχεδιάστηκε», η Ευαγγελία Λιακούλη ρωτά τον Κώστα Τσιάρα, από τη στιγμή που το Μέτρο 4.1.5. δεν συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός που επιτρέπει τη δυνατότητα μεταφοράς της υλοποίησης και μετά το 2025, για το αν:
«θα προβεί στην ουσιαστική παράταση των προθεσμιών του Μέτρου 4.1.5. -και αν ναι, για πόσο διάστημα- με την παράλληλη εξασφάλιση ότι οι δικαιούχοι δεν θα κληθούν να επιστρέψουν ενισχύσεις για επενδύσεις που έχουν ήδη εν μέρει υλοποιηθεί;».
Τον ρωτά επίσης αν σκοπεύει να προβεί στην άμεση στελέχωση των αρμόδιων ΔΑΟΚ, προκειμένου να ανταποκριθούν στους ελέγχους και στην ολοκλήρωση των προγραμμάτων προς Χρηματοδότηση, όπως είναι το Μέτρο 4.1.5.














