Πρόστιμα σε Lidl και Σκλαβενίτης μετά από ελέγχους της ΔΙΜΕΑ –
Για παραβάσεις πλαφόν και Κώδικα Δεοντολογίας
Με την ολοκλήρωση ελέγχων που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ – για την τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας – ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης οι σχετικές αποφάσεις για την επιβολή των αντίστοιχων προστίμων, στις 24 Σεπτεμβρίου 2025:
– Η πρώτη απόφαση, για την επιβολή προστίμου €805.340 στην εταιρεία «Lidl», αφορά σε παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, κατόπιν εντολής ελέγχου που έδωσε το 2024 ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2025.
– Η δεύτερη απόφαση αφορά σε πρόστιμο 1,44 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου ο οποίος διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025. Όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, πριν από την ανακοίνωση των αποφάσεων ενημερώθηκαν οι δύο εταιρείες.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έκανε την ακόλουθη σχετική δήλωση: «Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους. Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων».
Με αφορμή την εν λόγω ανακοίνωση προστίμων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, οι δύο αλυσίδες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα ανέφεραν:
Απάντηση Σκλαβενίτης
Από την πλευρά της, η Σκλαβενίτης υποστήριξε ότι το πρόστιμο επιβλήθηκε «με απολύτως αυθαίρετη και εσφαλμένη εκτίμηση των δεδομένων». Όπως ανέφερε, ο έλεγχος αφορούσε σε μόλις 36 ταμπελάκια τιμών σε ένα κατάστημα στη Νέα Χαλκηδόνα και ότι η ένδειξη «ΑΤ» ήταν κωδικοποιημένη και με μικρούς χαρακτήρες για εσωτερική χρήση, ενώ το κίτρινο χρώμα χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια για να διευκολύνει την αναγνώριση προϊόντων με χαμηλές τιμές. Η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι «δεν έχει παραβεί τον νόμο, ούτε έχει επιχειρήσει να παραπλανήσει τους πελάτες και ότι θα ασκήσει κάθε ένδικο μέσο για να αμφισβητήσει το πρόστιμο», ενώ παράλληλα θα προβεί σε νομικές ενέργειες κατά παντός υπευθύνου, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι συκοφαντείται.
Απάντηση Lidl Ελλάς
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε, η Lidl Ελλάς σημειώνει ότι σέβεται πλήρως τον νόμο και το έργο των αρμόδιων αρχών. “Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι ο έλεγχος που ξεκίνησε από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) τον Ιούλιο του 2024 και το πρόστιμο που επιβλήθηκε είναι άδικο και αυθαίρετο, καθώς βασίζεται σε μια νομική βάση που έχει έκτοτε καταργηθεί, η οποία ήταν μη εφαρμόσιμη και ασαφής”, τονίζει χαρακτηριστικά.
Όπως αναφέρει “Η φερόμενη παράβαση αφορά σε 32 προϊόντα σε σύνολο 510 προϊόντων που ελέγχθηκαν. Διαμαρτυρόμαστε για τη μέθοδο υπολογισμού που χρησιμοποίησε η Εποπτική Αρχή και ως εκ τούτου θα εξαντλήσουμε όλα τα νομικά μέτρα που μας παρέχονται”.
Συνεχίζοντας επισημαίνει πως “Είναι σημαντικό για εμάς να τονίσουμε ότι η Lidl Ελλάς ανέκαθεν υπερασπιζόταν την ακεραιότητα και την κοινωνική υπευθυνότητα.
Σε μια εποχή που οι Έλληνες καταναλωτές υποφέρουν από τις συνεχείς αυξήσεις των
τιμών, εμείς αγωνιζόμαστε καθημερινά για να κρατήσουμε τις τιμές σταθερές και
προσιτές. Τον τελευταίο χρόνο, για παράδειγμα, αφήσαμε αμετάβλητες τις τιμές σε
πάνω από 1.000 προϊόντα και μειώσαμε τις τιμές σε περισσότερα από 500 προϊόντα”.
Κλείνοντας, στην ανακοίνωση τονίζεται “Το ξεκαθαρίζουμε: δε δεχόμαστε κατηγορίες
και πρακτικές που απαξιώνουν αδικαιολόγητα τις προσπάθειές μας και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η Lidl Ελλάς ήταν, είναι και θα παραμείνει στο πλευρό των Ελλήνων καταναλωτών – με διαφάνεια, αξιοπιστία και σεβασμό στην αξία κάθε ευρώ”.