. Μια νέα εθνική έρευνα στις αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτές αγνοούν σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της ρύπανσης από μικροπλαστικά, ιδίως όσον αφορά την προέλευσή τους από τα καθημερινά ρούχα. Παρά την ευρεία ανησυχία, πολλοί αισθάνονται αβέβαιοι ως προς τον τρόπο αποτελεσματικής αντιμετώπισης του προβλήματος, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη για σαφείς οδηγίες και προσιτές λύσεις.
Αναλυτικότερα:
Μια νέα εθνική έρευνα που διεξήχθη για το Εθνικό Συμβούλιο Βαμβακιού(NCC) αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτές βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό στο σκοτάδι σχετικά με τη ρύπανση από μικροπλαστικά, ιδιαίτερα όσον αφορά την προέλευσή της στα καθημερινά ρούχα. Παρά την ευρεία ανησυχία, πολλοί αισθάνονται χαμένοι για τον τρόπο αποτελεσματικής αντιμετώπισης του ζητήματος, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη για σαφή καθοδήγηση και προσβάσιμες λύσεις.
Η «Εταιρική Έρευνα για την Εταιρική Στρατηγική & Insights Survey» (που διεξήχθη από το Cotton Incorporated για NCC το 2025 με μέγεθος δείγματος 974 καταναλωτών) διαπίστωσε ότι μόνο το ένα τρίτο (33%) των καταναλωτών είναι «πολύ ενήμεροι» για τη μικροπλαστική ρύπανση και ότι μόνο το 42% των ενήμερων συνδέουν τη μικροπλαστική ρύπανση με τα ρούχα τους.
Το takeaway; Οι καταναλωτές αισθάνονται κολλημένοι. Η έλλειψη κατανόησης και η βαθιά αβεβαιότητα σχετικά με την αποτελεσματική δράση παρουσιάζουν σημαντικά εμπόδια στην ικανότητά τους να οδηγούν την αλλαγή.
«Η έρευνά μας δείχνει σαφώς ότι ενώ οι καταναλωτές ανησυχούν για τη ρύπανση από μικροπλαστικά, δεν γνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα ρούχα τους σε αυτό το θέμα και κυρίως δεν γνωρίζουν ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρέπει να αναλάβουν», λέει η Marjory Walker, Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Επιχειρήσεων του NCC. Η έρευνα αποκάλυψε ότι η «έλλειψη σαφών πληροφοριών/καθοδήγησης» (34%) και «αβάσιμη με ποιες συγκεκριμένες δράσεις πρέπει να αναληφθεί» (32%) είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια που εμποδίζουν τους καταναλωτές να αναλάβουν περισσότερη δράση. Δεν έχει να κάνει με την απάθεια. Είναι ότι οι άνθρωποι δεν είναι σίγουροι για το ποιες ενέργειες θα κάνουν τη διαφορά».
Η έρευνα υπογράμμισε επίσης το αυξανόμενο επίπεδο δημόσιου ενδιαφέροντος για τις επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία – μια εξέλιξη που ενισχύεται από τις πρόσφατες επιστημονικές ανακαλύψεις. Ενώ οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, όπως η θαλάσσια ζωή και οι μολυσμένες παραλίες παραμένουν υψηλές, το 63% των καταναλωτών θεωρούν ότι τα μικροπλαστικά επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία «μείζονα ανησυχία». Εξίσου ανησυχητικό, το 68% ανησυχεί ιδιαίτερα για τα μικροπλαστικά που μπαίνουν στα προϊόντα που τρώμε και πίνουμε.
Αυτές οι ανησυχίες είναι βάσιμες. Πρόσφατες μελέτες έχουν κάνει εντυπωσιακές ανακαλύψεις σχετικά με τα μικροπλαστικά μέσα στο ανθρώπινο σώμα:
- Μικροπλαστικά έχουν ανιχνευθεί σε κρίσιμα όργανα, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου, των νεφρών, των πνευμόνων, ακόμη και της μήτρας.
- Ο τεράστιος όγκος της έκθεσης είναι συγκλονιστικός. Οι άνθρωποι εισπνέουν ή καταναλώνουν κατά μέσο όρο 74.000 έως 121.000 μικροπλαστικά σωματίδια ετησίως. Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα μπορούν να συσσωρεύουν έως και 130 μικροπλαστικά την ημέρα στους πνεύμονές τους από εισπνοή.
«Όταν οι καταναλωτές συνειδητοποιούν ότι οι μικροσκοπικές πλαστικές ίνες που ρίχνουν από τα ρούχα τους μπορούν να καταλήξουν στο φαγητό που τρώνε, το νερό που πίνουν, ακόμη και μέσα στα δικά τους όργανα, το ζήτημα γίνεται απίστευτα προσωπικό», προσθέτει ο Walker. “Αυτή η άμεση διάσταση της υγείας είναι ένα ισχυρό κίνητρο, αλλά ενισχύει επίσης την ανάγκη για σαφείς, εφαρμόσιμες λύσεις που ενδυναμώνουν τα άτομα να προστατεύσουν τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους.”
Σε απάντηση αυτών των ευρημάτων και την αυξανόμενη ανάγκη για σαφή καθοδήγηση των καταναλωτών, η NCC ξεκινά μια νέα εκστρατεία ευαισθητοποίησης του κοινού . Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στη γεφύρωση του χάσματος γνώσης εκπαιδεύοντας τους καταναλωτές στην απλή, με αντίκτυπο την επιλογή των φυσικών ινών στα ρούχα τους για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης και των πιθανών επιπτώσεων στην υγεία.
“Η καμπάνια “Plant Not Plastic” έχει σχεδιαστεί για να παρέχει ένα απλό μήνυμα: η επιλογή ρούχων που κατασκευάζονται από φυσικές ίνες όπως το βαμβάκι είναι ένας εύκολος, αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσετε την προσωπική σας συμβολή στη μικροπλαστική ρύπανση και τις πιθανές επιπτώσεις της στην υγεία”, εξηγεί ο Walker. «Θέλουμε να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές να γνωρίζουν ότι οι επιλογές τους στην ένδυση μπορούν να κάνουν μια πραγματική διαφορά, απλά και οικονομικά».
Βασικές πληροφορίες που οδηγούν την εκστρατεία “Φάσκωμα Όχι Πλαστικό”:
- Χτύπημα Γνώσης Φυτών. Ενώ το 59% προσδιορίζει σωστά τον πολυεστέρα ως τύπο πλαστικού, πολλοί δεν γνωρίζουν ότι άλλες κοινές ίνες ρούχων όπως το νάιλον και το spandex είναι επίσης πλαστικά. Βασικά, το 63% προσδιορίζει σωστά το βαμβάκι ως ίνα που δεν συμβάλλει στη μικροπλαστική ρύπανση. Αυτή η ισχυρή υπάρχουσα αναγνώριση των φυσικών οφελών του βαμβακιού θα αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο της εκστρατείας.
- Παρανοήσεις για τις αιτίες. Η πλειοψηφία των καταναλωτών (62%) πιστεύει εσφαλμένα ότι η υποβάθμιση των μεγαλύτερων πλαστικών όπως τα μπουκάλια νερού είναι η κύρια αιτία της μικροπλαστικής ρύπανσης. Μόνο το 46% προσδιορίζει σωστά τις συνθετικές μικροΐνες από τα ρούχα ως αιτία. Η εκστρατεία θα αντιμετωπίσει άμεσα αυτή την παρανόηση.
- Καθοδήγηση των καταναλωτών από την ανησυχία για τη δράση. Η εκστρατεία εξετάζει άμεσα την εκπεφρασμένη ανάγκη του κοινού για σαφή καθοδήγηση. Αναδεικνύοντας το βαμβάκι ως μια φυσική, μη-συνεισερχόμενη ίνα, το «Φύγε Όχι Πλαστικό» θα δώσει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να προχωρήσουν πέρα από την ανησυχία για τα μικροπλαστικά για να κάνουν με σιγουριά επιλογές ρούχων που μειώνουν ενεργά την προσωπική τους μικροπλαστική συμβολή και την πιθανή έκθεση στην υγεία.
Η καμπάνια “Plant Not Plastic” θα επικεντρωθεί σε:
- Απομυθοποιώντας τα Μικροπλαστικά. Εξηγώντας σαφώς πώς τα συνθετικά ρούχα, τα οποία αποτελούν το 67% της παγκόσμιας παραγωγής ινών (με τον πολυεστέρα μόνο να αντιπροσωπεύει το 57%), ρίχνει μικροπλαστικά κατά τη διάρκεια του πλυσίματος και της φθοράς.
- Επισημαίνει Τις Συνδέσεις Υγείας. Οίζοντας ότι τα μονοπάτια μέσω των οποίων τα μικροπλαστικά από τα ρούχα μπορούν να εισέλθουν στην τροφική αλυσίδα, την παροχή νερού και τελικά στο ανθρώπινο σώμα, με πιθανές συνδέσεις με θέματα υγείας.
- Προώθηση Φυσικών Ινών. Παρουσιάζοντας τα οφέλη της επιλογής βαμβακιού (που αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας παραγωγής ινών) και άλλων φυτικών ινών ως μια απλή, φυσική εναλλακτική λύση που δεν συμβάλλει στη μικροπλαστική ρύπανση.
«Πιστεύουμε ότι με την παροχή σαφών πληροφοριών μέσω της εκστρατείας «Plant Not Plastic», μπορούμε να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες επιλογές που ωφελούν τόσο την υγεία τους όσο και το περιβάλλον», καταλήγει ο Walker. «Ήρθε η ώρα να μεταβούμε από τη σύγχυση στην ασφαλή δράση, ένα φυσικό ένδυμα ινών κάθε φορά».
Όσον αφορά τις πιθανές επιπτώσεις της μικροπλαστικής στον τομέα της υγείας, ο οργανισμός, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μέμφις, αναλαμβάνει νέα έρευνα σχετικά με την εισπνοή έκθεσης σε μικροπλαστικά από ρούχα που κατασκευάζονται από συνθετικά έναντι φυσικά υφάσματα. Αυτά τα αποτελέσματα της έρευνας είναι προγραμματισμένα να είναι διαθέσιμα το 2026.
Με βάση πληροφορίες από το Εθνικό Συμβούλιο Βαμβακιού
Πηγή: cottongrower.com