Incofruit-Polychronakis | 1:59 μ.μ. (πριν από 3 λεπτά) |
Θέμα: Εξαγωγές Νωπών Οπωροκηπευτικών 29.4.2022
Συνεχίσθηκε με σχεδόν μηδενική ζήτηση, λόγω ύπαρξης αποθεμάτων μετά το Πάσχα , η ροή των εξαγωγών φρούτων και λαχανικών -39% έναντι της προηγούμενης εβδομάδος Εξαίρεση αποτέλεσαν οι φράουλες των οποίων η ζήτηση ήταν αυξημένη πλην όμως η συγκομιδή δεν ικανοποίησε την ζήτηση λόγω έλλειψης εργατικών χεριών
Οι εξαγωγές 1/1-28/4/2022φράουλας ανέρχονται σε 47.285 έναντι 40.477 τόνων πέρυσι αυξημένες κατά 16,8% με ιδιαίτερη αύξηση την τελευταία εβδομάδα+43% έναντι προηγούμενης εβδομάδος
Για τα πορτοκάλια η ροή εξαγωγών είναι πάρα πολύ χαμηλή, η ζήτηση είναι χαμηλότερη, η κατανάλωση επίσης και οι τιμές πιέζονται ακόμη περισσότερο
Σύμφωνα με το έγγραφο του Incofruit Hellas και του ειδικού συμβούλου κου Γεώργιου Πολυχρονάκη, αναφέρεται αναλυτικά τα παρακάτω:
ςΣυνεχίζονται με χαμηλούς ρυθμούς οι εξαγωγές μήλων και από 1/9-29/4/22 η εξαγωγή τους ανέρχεται σε 55.107 τ. – 24,4% έναντι πέρυσι
Από 1/9/2021 έως και 29/4/2022 οι αναγγελίες φορτίων που καταχωρήθηκαν στο ΜΕΝΟ για εξαγωγή-διακίνηση ακτινιδίων , αφορούσαν 186.692 τόνους καταγράφοντας νέο ιστορικό ρεκόρ τόσο σε αξία όσο και σε τονάζ αυξημένες κατά 13,7% εκ των οποίων προς τρίτες εκτός ΕΕ Χώρες 54.125 τ. ήτοι 29% του συνόλου έναντι 45.502 τ. πέρσυ
Αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες η έναρξη συγκομιδής και εξαγωγής εαρινών φρούτων και λαχανικών καρπουζιών και πεπονιών θερμοκηπιακής καλλιέργειας κ.α.
«Με έγγραφο του εμπορικού ακολούθου της Χώρας μας στο Λονδίνο γνωστοποιήθηκε ότι:
Αναβλήθηκε εκ νέου η εφαρμογή προϋποθέσεων και ελέγχων για την εισαγωγή στη Μεγάλη Βρετανία προϊόντων υγειονομικού και φυτοϋγειονομικού ενδιαφέροντος από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η βρετανική κυβέρνηση προσανατολίζεται τώρα στη διαμόρφωση ενός νέου καθεστώτος τελωνειακών ελέγχων για τις εισαγωγές με ορίζοντα εφαρμογής το τέλος του 2023.
Έτσι, αναβάλλονται όλα τα μέτρα που θα επιβάλλονταν από τον Ιούλιο και καμία άλλη προϋπόθεση, επιπλέον εκείνων που ισχύουν σήμερα, δεν θα εφαρμοσθεί φέτος. Συγκεκριμένα, αναβάλλεται:
– Η υποχρέωση προσκόμισης περαιτέρω πιστοποιητικών υγείας και πραγματοποίησης φυτοϋγειονομικών ελέγχων σε προϊόντα προέλευσης ΕΕ.
– Η απαγόρευση και οι περιορισμοί εισαγωγής στη Μεγάλη Βρετανία νωπών κρεάτων προέλευσης ΕΕ.
– Η πραγματοποίηση των φυσικών ελέγχων σε Συνοριακούς Σταθμούς Επιθεώρησης (θα εξακολουθήσουν να πραγματοποιούνται στον προορισμό των προϊόντων).
– Η υποχρέωση υποβολής Δήλωσης ασφάλειας εισαγωγών (Safety and Security Declaration) από τους Βρετανούς εισαγωγείς.
Απαιτείται δράση από όλους για να μπορέσουν όσοι εμπλέκονται (εξαγωγείς & αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες ) στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων να παρέχουν μια απρόσκοπτη, έγκαιρη υπηρεσία, εκμεταλλευόμενοι την δοθείσα παράταση, για τη διατήρηση του μεριδίου των εξαγωγών της Χώρας μας σε φρούτα και λαχανικά προς το Ηνωμένο Βασίλειο και αν είναι δυνατόν να διευρύνουμε το μερίδιο μας σ αυτήν
Πρέπει να αποκατασταθεί η ανταγωνιστικότητά του κλάδου των οπωροκηπευτικών για να παραμείνει βιώσιμος
Το κόστος παραγωγής και εμπορίου διακίνησης φρούτων και λαχανικών -ηλεκτρικό ρεύμα, πετρέλαιο, λιπάσματα, φυτοπροστατευτικά, ξύλο, χαρτόνι ή πλαστικά για συσκευασίες,, – έχουν εκτοξευθεί τον τελευταίο χρόνο. Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιδεινώσει τις αυξήσεις του κόστους και έχει ήδη δημιουργήσει μια κατάσταση υπερπροσφοράς με πτώση των τιμών στην κατανάλωση της ΕΕ. Δυστυχώς παρατηρείται τους τελευταίους μήνες φυγή αλλοδαπών εργατών γης , στα θερμοκήπια και γενικότερα στην γεωργία με κίνδυνο να μείνουν αφύτευτα και ακαλλιέργητα τα θερμοκήπια και άλλα οπωροκηπευτικά
Ο τομέας πάσχει από σοβαρό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας επειδή δεν είναι δυνατή η μεταφορά μέρους της αύξησης στις τιμές τους. στην ΕΕ, αυτή την κλιμάκωση του κόστους τους
Η κατάσταση, έχει επιδεινωθεί με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία τόσο στην εγχώρια όσο και την ευρωπαϊκή αγορά
Οι ροές των εξαγωγών μας μέχρι 29/4/2022 παρουσιάζει σημαντική μείωση έναντι της αντίστοιχης περσινής της τάξης του -10,7%,
Βεβαίως προς Ουκρανία & Λευκορωσία καμιά δραστηριότητα δεν παρατηρείται αλλά η δραστηριότητα με τις γύρω χώρες συνεχίζεται βεβαίως με καθημερινή σχεδόν επιβάρυνση του κόστους μεταφοράς