Με τις εισηγήσεις και συζητήσεις που έγιναν κατά την ημερίδα έγιναν ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις και επισημάνσεις και διατυπώθηκαν σημαντικές προτάσεις για την ποιότητα αλλά και την διάθεση ελαιολάδου
ΠOIOTHTA
Σχετικά με την ποιότητα επισημάνθηκαν τα εξής:
-Η φήμη της υψηλής ποιότητας που κατέχει το Κρητικό Ελαιόλαδο επί δεκαετίες πρέπει να διαφυλαχθεί πάση θυσία με μέριμνα υπηρεσιών και παραγωγών.
Αποφασιστικός παράγων είναι η αποτελεσματική καταπολέμηση του Δάκου με την δολωματική δακοκτονία για την οποια απαραίτητη είναι η πλήρης αναδιοργάνωση του ισχύοντος συστήματος.
– Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται για την πλήρη αποφυγή υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων στο ελαιόλαδο τόσο με επιλογή των κατάλληλων φυτοφαρμάκων, αλλά και σωστή εφαρμογή τους τόσο κατά την δολωματική δακοκτονία, όσο και την χρήση τους για ψεκασμούς κάλυψης από ιδιώτες.
-Αναγκαία όμως είναι και η τήρηση όλων των κατάλληλων μέτρων κατά τις φάσεις της καλλιέργειας, συγκομιδής, μεταφοράς και επεξεργασίας του ελαιοκάρπου και διατήρησης του ελαιολάδου.
ΔΙΑΘΕΣΗ
Στον τομέα της διάθεσης επισημάνθηκαν τα εξής
-Η υψηλή ποιότητα απαιτεί μεγάλο κόστος και για αυτό πρεπει να αμειφθεί ανάλογα στο εμπόριο ώστε να αποφέρει στους παραγωγούς μια δίκαιη αμοιβή.
-Απαραίτητη είναι η διάθεση του χύμα ελαιολάδου με διαγωνισμούς τόσο από τα Συν/κα όσο και από τα Ιδιωτικά ελαιοτριβεία.
-Η διάθεση με την μέθοδο του «κοψίματος» από Συνεταιρικά και Ιδιωτικά ελαιοτριβεία πρεπει να εξορθολογιστεί . Απαιτείται η σύναψη γραπτών συμφωνιών για τον τρόπο και χρόνο και την τιμή διάθεσης του προϊόντος. Οι παραγωγοί θα πρεπει να καταβάλλουν ενοίκιο αλλά θα πρέπει να μετέχουν και στην διαμόρφωση των τιμών.
– Βασικός στόχος θα πρέπει να είναι η διάθεση τυποποιημένου. Τα σημερινά ποσοστά διάθεσης τυποποιημένου 15-20% της παραγωγής, δεν είναι αρκετά και ο ρυθμός αύξησής τους που είναι 800-1000 τον/έτος, είναι χαμηλός. Για να φτάσουμε σε ποσοστό 70% με αυτό τον ρυθμό, απαιτούνται 50 χρόνια!
– Η αύξηση του ποσοστού πώλησης τυποποιημένου απαιτεί μεγάλες μονάδες Συνεταιρικές η ιδιωτικές δυναμικότητας 5-10 χιλ τόνων/έτος ώστε το κόστος διαχείρισης και προβολής ανά μονάδα προϊόντος να είναι χαμηλό.
*Από την ημερίδα του ΣΕΔΗΚ