Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου, 2024
spot_img
spot_img
spot_img

Έρευνα για το ελαιόλαδο και τους Έλληνες καταναλωτές

spot_img


Τα κριτήρια με βάση τα οποία αγοράζουν ελαιόλαδο οι Έλληνες καταναλωτές «χαρτογραφεί» μία επιστημονική έρευνα που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα στην επιθεώρηση Frontiers, με επικεφαλής την ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου Εύα Μουχταροπούλου.

Στο πλαίσιο της έρευνας, πάνω από 1.000 άνθρωποι σε Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία, Αλγερία και Τυνησία ερωτήθηκαν σχετικά με τις προτιμήσεις τους ως προς την επιλογή ελαιολάδου και ως προς την προθυμία τους να πληρώσουν κάτι παραπάνω για ορισμένα πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Το πρώτο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι Έλληνες θέλουν μόνο ελληνικό ελαιόλαδο: το 100% των συμμετεχόντων δήλωσε αυτήν την προτίμηση, που βέβαια είναι ισχυρή και στις άλλες χώρες του δείγματος.

Ως προς το είδος του ελαιολάδου, σχεδόν το 80% των Ελλήνων (ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλη χώρα) εξέφρασε προτίμηση στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ενώ μόλις το 5,2% των Ελλήνων εξέφρασε προτίμηση στο βιολογικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, όταν στις άλλες χώρες τα αντίστοιχα ποσοστό κυμαίνονταν μεταξύ 24% και 32%.

Όσον αφορά στην προέλευση του ελαιολάδου που αγοράζουν, σχεδόν οι μισοί Έλληνες (48%) προτιμούν οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ το 19,7% προτιμά τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και το 12,2% τις εταιρείες.

Περνώντας στο κομμάτι της συσκευασίας, είναι αξιοσημείωτο ότι οι Έλληνες πηγαίνουν κόντρα στην τάση των άλλων χωρών που προτιμούν σε σαρωτικά ποσοστά (από 75% και πάνω) γυάλινες φιάλες, με το ποσοστό αυτό στη χώρα μας να ξεπερνά μετά βίας το 40%.

Από την άλλη, οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν πολύ περισσότερο σε σχέση με άλλες χώρες τις πλαστικές φιάλες (ποσοστό Ελλάδας 19,7%, μέσος όρος 8,8%) και τις βιοδιασπώμενες συσκευασίας (ποσοστό Ελλάδας 26,2%, μέσος όρος 12,8%).

Από ποια κανάλια του λιανεμπορίου προμηθευόμαστε όμως ελαιόλαδο; Η έρευνα δείχνει ότι το 39,7% προτιμά τα μικρά καταστήματα και το 37,6% τα σούπερ μάρκετ, ενώ η Ελλάδα παρουσιάζει το χαμηλότερο ποσοστό αγορών ελαιολάδου μέσω e-shop (κάτω από 1%).Μοιρασμένες είναι όμως και οι απόψεις όσον αφορά στο προτιμώμενο branding του ελαιολάδου: το 33,6% των Ελλήνων προτιμούν ελαιόλαδο από γνωστές μάρκες, όμως για το 38,9% η μάρκα δεν είναι σημαντική – σημειωτέον ότι το ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο από όλες τις χώρες του δείγματος, αφού ειδικά σε Ιταλία και Γερμανία πάνω από το 77% των ερωτηθέντων αδιαφορούν για τη μάρκα.

Όσον αφορά στην τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές, το 76% δηλώνει προτίμηση σε ελαιόλαδα μέτριας τιμής και μόνο το 6,1% (μακράν το μικρότερο ποσοστό μεταξύ των πέντε χωρών) είναι πρόθυμο να πληρώσει για ακριβότερο και καλύτερης ποιότητας ελαιόλαδο, ενώ αντίθετα το 17,9% προτιμά το φθηνό ελαιόλαδο, ποσοστό σχεδόν διπλάσια από τον μέσο όρο των πέντε χωρών.

Στοιχεία έρευνας: Mouchtaropoulou E, Mallidis I, Giannaki M, Koukaras K, Früh S, Ettinger T, Benmehaia AM, Kacem A, Achour L, Detzel A, Gianotti A, Samoggia A, Ayfantopoulou G and Argiriou A (2024) Consumer willingness to pay for fair and sustainable foods: who profits in the agri-food chain? Front. Sustain. Food Syst. 8:1504985. doi: 10.3389/fsufs.2024.1504985.

Διαβάστε τα νέα μας στις ειδήσεις της Google

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ