Πέρυσι τέτοια εποχή, το σύνολο των παραγόντων του κλωστοϋφαντουργικού κλάδου έδειχνε ιδιαίτερα προβληματισμένο, καθώς διαπίστωνε κατακόρυφη πτώση της ζήτησης, αμέσως μετά την επιβολή του πρώτου lock down.
Οι δυσοίωνες προβλέψεις δεν μεταβλήθηκαν ούτε και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όχι μόνο γιατί υπήρχε τότε μπροστά μας το σενάριο του «δεύτερου κύματος» της πανδημίας, αλλά και γιατί τα στελέχη της αγοράς φοβόντουσαν πως οι εταιρείες ενδυμάτων δεν θα αγόραζαν νήματα για τα ρούχα της φετινής άνοιξης, καθώς θα έβγαζαν προς πώληση στα καταστήματα της Ευρώπης, όσα δεν είχαν προλάβει να πουληθούν την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Παρόλα αυτά, τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ διαφορετικά και ούτε ο πλέον αισιόδοξος παρατηρητής δεν μπόρεσε να προβλέψει ότι από το Νοέμβριο του 2020 και μετά θα ξεκινούσε ένα ανοδικό κύμα ζήτησης από την Ευρώπη, το οποίο συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. H EURATEX (η ευρωπαϊκή ένωση εταιρειών κλωστοϋφαντουργίας-ένδυσης) παραδέχεται αύξηση της ζήτησης, όπως το ίδιο πράττουν και οι Έλληνες νηματουργοί.
Πέρα όμως από την αυξημένη ζήτηση σε σύγκριση με το 2020, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι πωλήσεις των ελληνικών εταιρειών γίνονται κατά κανόνα σε σαφώς υψηλότερες τιμές και ενίοτε με καλύτερους όρους πληρωμών. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για όσες νηματουργίες έχουν προαγοράσει ένα σημαντικό ύψος των ετήσιων προμηθειών τους από το φθινόπωρο του 2020 (αρχή της σεζόν), επιτυγχάνουν φέτος όχι μόνο αρκετά υψηλότερο επίπεδο πωλήσεων, αλλά και αρκετά διευρυμένο μικτό περιθώριο κέρδους.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, οι χρηματιστηριακοί αναλυτές προσπαθούν να εκτιμήσουν πχ το ύψος των κερδών του πρώτου εξαμήνου της Κλωστοϋφαντουργίας Ναυπάκτου, ή το πόσο θα βελτιώσει τις σχετικές οικονομικές της επιδόσεις η Επίλεκτος, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου ανεβαίνουν παράλληλα και τα έσοδα από το project της παραγωγής βιοαερίου.
Για πόσο όμως χρονικό διάστημα ακόμη μπορεί να διαρκέσει αυτή η περίοδος της ευφορίας για τις ελληνικές νηματουργίες, έναν πολύπαθο κλάδο, που υφίσταται βαρύτατα πλήγματα εδώ και περίπου 15 χρόνια;
«Αυτό αναρωτιόμαστε και εμείς» σημειώνει διευθύνων σύμβουλος εισηγμένης εταιρείας, συμπληρώνοντας ωστόσο πως «ήδη με βάση τις υπάρχουσες παραγγελίες μας θα έχουμε ένα ιδιαίτερα γεμάτο πρώτο φετινό εξάμηνο, όταν το δεύτερο τρίμηνο του 2020 ήταν έντονα πτωτικό λόγω του πρώτου κύματος της πανδημίας. Όλα δείχνουν ότι οι επιδόσεις των ελληνικών εταιρειών θα είναι στο πρώτο μισό του 2021 πολύ ανώτερες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περυσινές και σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως θυμίσουν κάτι από τις… παλιές καλές ημέρες του κλάδου».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι δηλώσεις προέδρου άλλης εισηγμένης εταιρείας: «Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το αν και κατά πόσο θα συνεχιστεί αυτό το πολύ θετικό περιβάλλον για την ελληνική νηματουργία. Νομίζω ωστόσο πως σε βάθος χρόνου, η εγχώρια παραγωγή μπορεί να κερδίσει πόντους ανταγωνιστικότητας λόγω της ολοένα και μεγαλύτερης έμφασης των Ευρωπαίων προμηθευτών σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και πράσινης οικονομίας. Τα ελληνικά νήματα παράγονται σε χώρα που τηρεί περιβαλλοντικούς κανόνες και αυτό αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στους Ευρωπαίους προμηθευτές μας.
Ένας δεύτερος πιθανός παράγοντας που μπορεί να λειτουργήσει υπέρ μας σε βάθος χρόνου είναι η σταδιακή συνειδητοποίηση των Ευρωπαίων πως θα πρέπει να περιορίσουν την παραγωγική τους εξάρτηση από τρίτες χώρες, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η Τουρκία, ιδιαίτερα μετά τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στη συγκεκριμένη χώρα».
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, παράγοντες του κλάδου τόσο από την Ελλάδα, όσο και από την Ευρώπη, καλούν κυβερνήσεις και Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει ουσιαστικά μέτρα στήριξης της κλωστοϋφαντουργίας, με το γενικό διευθυντή της EURATEX Dirk Vantyghem να σημειώνει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης έχουν επιδείξει μεγάλη αντοχή και ευελιξία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ωστόσο συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις.
«Τώρα είναι η ώρα να σχεδιαστεί μια σύγχρονη δομή που θα υποστηρίξει τις εταιρείες κατά τη διαδικασία της μετάβασής τους. Πρέπει να εστιάσουμε στην υποσχόμενη καινοτομία, να υποστηρίξουμε τη διαδικασία ψηφιοποίησης των εργασιών, να δημιουργήσουμε ισχυρές εφοδιαστικές αλυσίδες. Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας αναμένεται μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2021: Στον βαθμό που αναμένεται να εστιάσει δυναμικά στη βιωσιμότητα και την κυκλικότητα, η EURATEX επιμένει ότι η στρατηγική θα πρέπει να λάβει μια ευρύτερη προοπτική και να εξασφαλίσει τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα αυτού του κεντρικού πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας», καταλήγει ο γενικός διευθυντής της EURATEX.
Πηγή: euro2day.gr